måndag, december 04, 2017

På önskelistan?

Bokhyllan bågnar hos Lyran. Det gör min med. Ändå önskar hon sig böcker i julklapp! Så nu undrar hon: Är det lika för er? Berätta om tre tillskott som känns nödvändiga i din bokhylla! Där har vi alltså veckans tematrio-uppgift.

Faktum är att jag egentligen inte vill ha någon bok i julklapp alls. Tänk hur det var förr: en julafton eller födelsedag utan bokpaket skulle ha varit ren tragedi, katastrof, dubbelt elände. På senare år har jag med flit lugnt inväntat pocketversionerna, eftersom de dels är billigare i inköp, dels (och inte minst) tar mindre plats och är lättare att ha i handväskan.

Men visst finns det böcker jag åtminstone tror att jag vill läsa. "Ett jävla solsken" av Fatima Bremmer är en sådan. Handlar om en pionjär i journalistfacket, Blenda Nordström. Fick årets August i fackklassen.

Lite sugen är jag förstås också på Chimamanda Ngozi Adichies "The Shivering" trots att det verkar vara en novell inklämd i en volym med andra. "Det goda folket" (The Good People) ät Hannah Kents uppföljare till "En mörderska bland oss" (Burial Rites) och den kan ju bara vara bra!

Fast i grund och botten kan jag alltså lätt vänta på pocketupplagorna. Innan de dyker upp i handeln har jag minst en meter andra olästa böcker att klara av  vilket jag inte kommer att göra ... Så frågetecknet i rubriken är allvarligt menat!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Adichie kan du ladda ner för 19 kr, eller testa biblioteket

    SvaraRadera
  2. Hannele - det kan jag väl med de andra också, antar jag???

    SvaraRadera
  3. Blir lite nyfiken på Hannah Kents bok.

    SvaraRadera
  4. Ett jävla solsken är jag också nyfiken på!

    SvaraRadera
  5. (nej, biblioteket har skänkt bort de andra - obs skämt!

    SvaraRadera
  6. Finns alltid böcker man både vet och tror att man vill läsa. Alltid. :)

    SvaraRadera
  7. Adichies bok vore inte fel.

    SvaraRadera