tisdag, december 19, 2017

Önskelista som egentligen inte finns

Så sent som i går gjorde jag en ansträngning i böckernas värld. Föresatte mig att rensa ut. Nu skulle de bort, de där romanerna jag ändå aldrig kommer att läsa, de där bantningsevangelierna om LCHF och GI-metoden, de där lite tveksamma halv-fakta-historierna i ämnen som egentligen inte engagerar mig särskilt mycket.

Hur det gick? Tja jag vet inte riktigt. Visst blev det en hög som går bort, men det mesta är ju ändå kvar. Pinsamt nog har jag ungefär två hyllmeter oläst, i olika kategorier. Många av de där böckerna är jag nästan helt säker på att jag faktiskt vill läsa, att de är bra. Men när?

Då förstår ni att min entusiasm är behärskad när Johanna i deckarhörnan bestämt att veckans topplista ska vara det samma som en önskelista till jul. Men bloggutmaningar är ju till för att åtlydas, eller hur? Så mot bättre vetande listar jag fem titlar som ännu inte står på de olästas hylla. Och jag vill allra helst vänta tills de finns i pocket, billigare, lättare, mindre utrymmeskrävande! Är boken skriven på engelska vill jag läsa den på originalspråk, dessutom.

Här följer alltså en önskelista som egentligen inte finns:
"Swing Time" av Zadie Smith. Hon debuterade jätteung med "Vita tänder" som var otroligt bra, sedan dess har jag inte läst henne.
"Skrik tyst så inte grannarna hör" av Karin Alfredsson. Min vän och kollega är tillbaka med ny bok efter flera år när arbetet lade hinder i vägen för skrivandet.
"Ett jävla solsken" av Fatima Brenner. Fick fack-August i år. Berättar om en föregångsfigur i svensk journalistik.
"En bror att dö för" av Roslund & Thunberg. Fortsättning på den gastkramande, sanningsbaserade berättelsen om Militärligan som hade titeln "Björndansen".
"Åren i Paris" (The Paris Wife) av Paula McLain. Den boken dök upp i min värld i går, som ett svar på min bloggpost om "Mrs. Hemingway" (scrolla!). Och när jag googlar på författaren ser det ut som att hon verkligen är läsvärd!  

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Den typen av kokböcker har jag också rensat, man blir bara stressad och tjock av dem, vet inte ens hur de hamnat i min bokhylla....

    SvaraRadera
  2. Åren i Paris finns, oläst såklart, i min bokhylla. Tack för tips om de övriga!

    SvaraRadera
  3. å, sådana där "kokböcker" finns i parti och minut i min hylla, men jag har lite svårt att skiljas från dem. dumt nog. Ett jävla solsken kunde stått på min lista också. jag hade inte tipsat om Åren i Paris om jag hade tyckt att den var kass. ingen stor litt. men som ett komplement till alla de andra fruarna

    SvaraRadera
  4. Ok, nu ger jag mig och skriver upp Swing Time. Så många som verkar gilla både tanken att läsa den och att ha läst den.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är ju så att man vill ha, men ändå hinner man ju inte läsa allt...

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Skrik tyst så inte grannarna hör är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Ett jävla solsken är så otroligt bra!

    SvaraRadera
  8. Nu är det ju bara en önskelista i teorin, man kan ju gå till biblioteket istället om man känner att det är bättre :) God Jul!

    SvaraRadera
  9. Skrik tyst så inte grannarna hör vill jag väldigt gärna läsa, jag har tyckt om hennes andra böcker.

    SvaraRadera
  10. Skrik tyst ligger i min hög och väntar, men det känns som jobbig läsning!

    SvaraRadera
  11. De där kokböckerna har inte flyttat hit ännu som tur är! Däremot massa träningsböcker men de kan vara bra att ha, eller hur? :)

    SvaraRadera