torsdag, december 14, 2017

Koll på Aladdin

Varje senhöst inträffar en kulinarisk händelse som jag troget brukar uppmärksamma. Det är när man får veta vad som hänt i Aladdin-asken sen sist, inför annalkande julsäsong.
I år hade den kollen trillat bort ur mitt minne, men bättre sent än aldrig!

För i de askar som nu saluförs heter nykomlingen kakaokrisp. Den har slagit ut en gammal hederlig trotjänare, nämligen tryffeln. Själv saknar jag för alltid två favoriter: fransk nougat och trippelnöt (togs bort 2014), men man får väl vara lite flexibel och ge kakaokrispen en chans ...

Visste ni att Aladdin funnit med oss som chokladask ända sedan 1939? Då kostade en 500 grams förpackning svindlande 4 kronor och 15 öre. Det är väl bara lite mer än vad en enda pralin betingar för pris i dag, om man bortser från det ofta förekommande extrapriset! Ändå köper svensken i genomsnitt en ask Aladdin (eller Paradis, den ljusare varianten) per person och år.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Jag var ju inte med -39, men minns 60-talet när en vanlig present, bland oss tonåringar), var den lilla aladdinasken (250 g tror jag) kostade 5:-. Alternativet var en ep-skiva. Flera evigheter sedan jag träffade på en aladdinask, så jag har ingen kläm på vad som finns i den.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Aladdin går bort. Innehåller palmolja. Så det kvittar vad det finns för smaker.

    SvaraRadera
  3. bäst är körsbär i likör ❤️ inte behöver man jobba många sekunder för 4 kr.

    SvaraRadera
  4. Så här här säger prisomräknaren:
    4.15 SEK år 1939 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 121.1 SEK år 2017 mätt med konsumentprisindex.

    Alternativa beräkningar:
    • 4.15 SEK år 1939 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 666.2 SEK år 2017 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

    har ingen aning om vad en ask kostar i dag.

    SvaraRadera
  5. (de populäraste bitarna:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article21847342.ab

    SvaraRadera
  6. Olgakatt - det hade jag inte koll på! Ser att Greenpeace slagit larm. Trist, eftersom jag gillar godis, bl a Marabou-choklad ...
    Hannele - ja de är absolut goda!!!
    Margaretha - tror att en ask kostar ca 70 kr på normalpris i dag

    SvaraRadera
  7. En del av Marabouchokladen ser idag ut att ha slopat palmoljan men så sent som i går kollade jag Aladdin och där står den fortfarande med. Så det gäller att läsa det finstilta.
    Pepparkaksbagarna har skärpt sig till min stora glädje. Nu finns flera sorter utan palmolja. Fast bäst är mina hembakade med smör.

    SvaraRadera
  8. Hannele - Fazer är OCKSÅ gott ...

    SvaraRadera
  9. söt Must och söt Marabou tog mig typ fyrtio år att gilla... köper nu lagrad julmust (förstod av mina vuxna invandrarelever att det man ätit sen 2-års ålder, vill man fortsätta med)

    SvaraRadera