onsdag, juli 04, 2007

Ska 29 bli 30?

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö
Så där ser det ut, vårt svenska alfabet.
Känns ganska bekant, invant sedan sjuårsåldern, eller hur?

Väldigt ofta räcker de där 29 bokstäverna långt. De kan användas till en inköpslista innan man går till Ica eller Coop, de blir betyg i skolan, de kombineras till reklambudskap för produkter som någon vill att vi ska köpa. Men de fungerar också till romaner, poesi, dramatik och vetenskapliga avhandlingar. Folk har fått Nobel-pris i litteratur för det sätt de använt de 29 på. Vissa texter blir översatta till mängder av språk, ibland med helt andra skrivtecken.

Nu har någon i den stora operationen kring Bok & Biblioteksmässan i Göteborg kommit på, att kanske behöver vi någon ny liten bokstav. De redan befintliga ”har funnits i tusentals år men det har inte hänt särskilt mycket med dem trots att allt annat utvecklas och förändras hela tiden. Inte minst språket.” Och så föreslår man att vem som helst kan vara med och skapa ett eget, nytt, tecken. Som kanske skulle kunna bli alfabetets trettionde bokstav! Åtminstone som ett tankeexperiment...

Jag har kikat på deras hemsida där man förvisso har skapat några nya. Fast utan antydan om vilka ljud de skulle kunna tänkas representera.
Vill du anta utmaningen så klickar du här – observera att det finns ljud också! Lycka till!

Min egen fantasi räckte inte till, kände jag. Kan tycka att de redan befintliga 29 ibland trilskas och vrenskas och gör motstånd å det bestämdaste, så att hantera ytterligare en skulle kunna bli en alltför svår utmaning.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Årets bokmässa hålls för övrigt 27-30 september, med Estland, Astrid Lindgren och Carl von Linné som huvudteman.

Ett litet PS till. Boken "Den tjugonionde bokstaven" med underrubriken "Blad ur en ABC-bok" gavs ut 1998, i nytryck 2003. Det är Bo Strömstedt som räknar bort "w" och som funderar kring språk, ordanvändning och författarskap i korta, inte sammanhängande texter.

9 kommentarer:

  1. Då ska jag tipsa barnbarnet om det! Hon "läser" nämligen med ljud som pff... kch... bfff... plf... när jag försöker visa hur man SKA läsa. Gissa vem som får ge sig....

    SvaraRadera
  2. Ååå vad kul! Nu har jag skapat en egen bokstav! Den som ligger längst till höger i mitten, ett o som har en svans däruppe till höger. Ska låta som o-et i början av räv [oäv]...

    SvaraRadera
  3. Det behövs absolut minst två nya bokstäver: en för "sj"-ljudet, en för "tj". Eller en stavningsreform så att vi slipper tjafsa med skolbarnen om det där.

    SvaraRadera
  4. Anonym1:59 em

    Ska inte barnen/vi äldre först lära sig/oss de 29 som redan finns i det svenska alfabetet - samt att använda dem rätt. Det kliar i fingrarna när jag läser nutidens ungdomars skrift. Jag får instant behov av en RÖD penna för att rätta!! Ortografi, ortografi, ortografi - och gärna litet grammatik därtill.

    Fast initiativet till nya bokstäver som representerar ljud är intressant - i flera europeiska språk finns redan ett otal som inte existerar i det svenska alfabetet. Och går vi vidare till ryskan är vi helt klart inne på ett mycket större variationsfält. Japanska, kinesiska kan jag inte mycket om ännu, men vet att det finns andra tecken för ljud där.

    Efter att ha haft många vänner som kom till Sverige från Ungern efter revolutionen 1956, vet jag också att våra egna sätt att stava
    "schtj"- ljude-t/n är otroligt förvirrande. Där har Ingela härovan så rätt i sitt debattinlägg, enl min uppfattning.

    Flåt, det blev en lång kommentar från en frustrerad och ofta felstavande lingua franca entusiast.

    Esperanto, anyone? Fast där "schet" det sig ju, så vi får väl försöka hitta på något nytt.

    SvaraRadera
  5. Anonym4:11 em

    "oäv" för att säja "räv" är ett
    problem för ganska många människor m detta problem - och som medför mobbning och diskrimenering.

    Du kanske har löst det, bloggblad?

    Jobba på egna barnbarnet som trots allt verkar ha en chans.

    Jag använder oäven som min signatur - men som du ser kan man ju skriva det - o-även också.

    SvaraRadera
  6. Här verkar någon ha en liten räv bakom örat. En o-räv.

    SvaraRadera
  7. Undrar sa flundran vem den hemliga oäven ä' som känner mig?

    Jag håller med k-sprutan om att det behövs en del stavningsträning i skolan - men, jag vet också att det blivit mindre tid till sånt eftersom en himla massa annat, förvisso kul och nyttiga saker, ska in på schemat.

    SvaraRadera
  8. Anonym4:20 em

    Får jag låna plats här, Häxan?. Tack.

    Nu, Bloggblad, har du gjort min dag (fritt översatt från engelskan) med ditt uttryck. På äldre dagar (nåja - de dog båda innan de hunnit fylla 61) började mina föräldrar att plocka svamp samt att lägga ut nät i sjön Haggen där vi hade vårt sommarställe i Dalarna. Och jag lärde mig uttrycket: Undra sa flundra om gädda e fisk. Och gädda fick vi i nätet - och åt den kokt med smält smör, nyriven pepparrot och färskpotatis. Åhhhhh.....

    Nostalgisk igen.

    SvaraRadera
  9. Bloggblad:

    aha du vill lägga till ett o-ljud! Hemska tanke :)

    SvaraRadera