tisdag, april 03, 2018

Stackars barn på Irland!

Det fanns en tid då jag stack ut hakan och påstod att jag visste allt som var värt att veta om hur det är att växa upp på Irland.
Många barn i familjen, ont om mat, utslitna mödrar, pappa dricker på krita på puben, dåliga skor, kallt inne, lerigt ute, inga varma kläder, väldigt lite kärlek och i princip inga pengar ... stackars barn!

Jag lekte till och med med tanken att börja läsa engelska på universitet för att skriva uppsats om den irländska modellen av familjeliv. Jag hade ju redan gjort min research, tyckte jag, efter att ha läst rader av böcker skrivna av irländska författare!

Då hör det till saken att jag aldrig varit där, trots att jag verkligen skulle vilja. Men genom böckerna har jag skaffat mig den där lokalkännedomen, som jag naturligtvis inser inte är den enda och absolut sanna. Fast ett outplånligt intryck har de gjort, de där historierna.

Och det sitter som en smäck när nu Johanna, hon i Deckarhörnan, bestämmer ämnet för veckans topplista:
Den här veckan hade jag tänkt mig en resa till den gröna ön. Berätta om fem favoriter från Irland, böcker eller författare. 
Så gärna!

Först ett par titlar med ett antal år på nacken: Christy Browns "Min vänstra fot" (Down All the Days) är oförglömlig. Om pojken som var en "idiot" men som mamman vägrade lämna bort eftersom hon såg hans intellektuella potential.

Edna O´Brien skrev en hel serie böcker som började med "Två flickor på Irland" (The Country Girls). Jag har slukat dem. Hade dem med nyss när vi listade chick litt.

Nuala O´Faolains "Är du någon?" (Are You Somebody?) är av senare datum. Författaren var krönikör i en av landets största tidningar och detta är hennes hyllade självbiografi, som också var hennes bokdebut. Hon avled i cancer, men hann skriva två böcker till.

Frank McCourt gjorde dundersuccé med "Ängeln på sjunde trappsteget" (Angela´s Ashes) och cementerade alla mina fördomar om irländsk barndom. Tyvärr tyckte jag att han flirtade alltför oblygt med amerikanska recensenter.

Colm Tóibíns "Brooklyn" handlar om den unga kvinnan som söker lyckan i USA. Visst, hon hittar både bostad, jobb och pojkvän men är ändå inte alldeles nöjd: hemlängtan är ett problem. Bra läsning!

En klassiker kom inte med: "Cider med Rosie" (Cider with Rosie) av Laurie Lee och det bör man kanske i sammanhanget skämmas över, men jag älskade aldrig den boken.
Marian Keyes borde jag ha med eftersom jag gillar henne men nu blev hon liksom över ... när det gäller "Dubliners" och "Ulysses" så har det aldrig blivit av ...

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. fin irländsk lista, Edna O'Brien är en av mina favoriter, har nästan alla hennes böcker - precis som du.

    SvaraRadera
  2. (har nu beställt Christy Browns Min vänstra fot-filmen på biblioteket)

    SvaraRadera
  3. (du blandar ihop Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith, men nu blev jag nyfiken på Colm Tóibíns bok, tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Brooklyn har jag hemma som film, den kanske jag skulle se i dag när jag ändå är förkyld. Det växte ett träd i Brooklyn är ju också på sätt och vis en skildring som berör Irland, eftersom familjen hade sitt ursprung bland annat där om jag minns rätt. Ängeln på sjunde trappsteget läste jag för evigheter sedan, känns som det var i slutet av 1990-talet, men den gjorde stort intryck på mig då och jag minns fortfarande hur gripen jag blev av historien. Jag blir nyfiken på vad du menar med att författaren flirtade med amerikanska recensenter? Sådant tänkte inte jag på då, jag kanske inte skulle inse det nu heller, förresten ;) Tack för fina tips!

    SvaraRadera
  5. Hannele - oj, det verkar som om Brooklyn inte finns på svenska? Du har helt rätt, jag har fel - korrigerar nu.

    SvaraRadera
  6. lånade nyss filmen Brooklyn av Colm Tóibín på biblioteket ❤️ kommer i veckan, här berättar Tóibín: https://www.youtube.com/watch?v=jL_MdZq-khA&t=136s

    SvaraRadera
  7. Min vänstra fot såg jag som film och tyckteden var bra. Det enda dåliga med den, som inte är dåligt egentligen, var att jag kände att en sådan supermamma skulle jag aldrig kunna bli. Jag har inte läst någon av böckerna i din lista men är intresserad av Brooklyn och Cider med Rosie.

    SvaraRadera
  8. Brooklyn vill jag läsa!

    SvaraRadera
  9. Edna O´Brien läste jag mycket förr i tiden och jag har en hel del av hennes böcker

    SvaraRadera