måndag, april 16, 2018

Minnenas muggar

I mina skåp är de är rätt många, muggarna som bär på minnen.
Där finns keramikmuggen från Kero Bar i Lima Sheraton. Kero betecknar muggens form och man fick alltid behålla den. I muggen en drinkblandning som innehöll pisco, tror jag. Som mönster någon klassisk indiansk detalj.

En annan keramikskapelse kommer från Panama och har en målad långnäbbad fågel som dekoration, inte en fågelart man identifierar direkt precis.

Från Kungliga Vetenskapsakademien har jag en mugg jag druckit kaffe ur i samband med Nobelprisens förkunnande. Osäkert om jag fått den eller snott den, faktiskt  den kan ha hamnat i en väska bara, jag stjäl inte medvetet!

Stig Lindbergs somriga blomsterkopp är en favorit från Barndomslandet. Om jag minns rätt ingick den i en reklamkampanj för margarinet Flora, en kampanj som kom oss till del eftersom pappa hade lanthandel och förvisso sålde den där sortens matfett.

Från jobbet finns tv-muggen, med diverse programloggor i glasyren. Och så finns den svartvita saken, en souvenir från mitt första besök i Strasbourg. Jag tyckte då, och tycker fortfarande, att den är väldigt snygg, men Maken vägrar använda den!

Se där vad som kan krypa ut ur skåpen när Sannas fotoutmaning Gems Weekly Photo Challenge har MUGG som påbjudet ämne!

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Många härliga favoriter!
    Ha en fin vecka. Och jag har testat att dreja både som barn och i vuxen ålder och det är svårt! Men jag tycker absolut att du ska testa - det är så kul! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm får se om jag får chansen ... och vågar ...

      Radera
  2. Florakoppen har jag också haft. Fint att ha minnessmuggar. Jag omfattar inte idén om att rensa bort allt udda för att ha enhetliga muggar. Förresten känner jag en människa som medvetet köper en fin kaffekopp åt gången. Så alla hennes koppar är udda och jättetrevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé faktiskt, att ha bara en av varje!

      Radera
  3. Haha, minnet sviker ibland. Hade jag druckit ur en sådan mugg hade jag med all säkerhet försökt få den med mig hem på något sätt...
    Roligt att du har så många fina muggminnen.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kero-muggarna ingick i köpet, så att säga. Tror jag har sex stycken!

      Radera
  4. Fina muggar. Gillar den där Kero-muggen och fågelmuggen lite extra. :-)

    SvaraRadera
  5. inte kan man städa bort minnen

    SvaraRadera
  6. UUTISET förtjänar hedersplatsen :)

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar samling, fylld av minnen. Jag tror jag förstår din man. Det är inte så gott att dricka ur en svart mugg.

    SvaraRadera
  8. Roligt med muggminnen! Tycker att det är tråkigt om alla muggar ser lika ut. Kul med omväxling och de bidrar också till ett gott samtal. Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Hahaha!!! Du samlar på muggar ed andra ord! Det gjorde min man och jag också en gång i tiden:-) Men när vi insåg att det inte fanns plats i skåpet längre rök ett större antal. Men även jag ska nog hitta minst två muggar till Sannas utmaning;-)

    PS. Du diskade väl av muggarna innan fotografering - hahaha:-) DS.

    SvaraRadera
  10. Skön samling muggar, var och en förknippad med minnen! För mig känns Stig Lindbergs blomstermugg rätt nu när det äntligen är vår.

    SvaraRadera
  11. Fin samling. Snyggast är den från Vetenskapsakademien. Du måste haft en stor väska! Hur det nu än gick till???

    SvaraRadera
  12. Mange spennande krus i skapet ditt !!

    SvaraRadera
  13. Vilken fin muggsamling! Och alla har de sin historia. Och jag antar att de används...
    Fin tolkning!

    SvaraRadera
  14. Anonym5:26 em

    Sådana med gullvivor på hade vi när jag var barn, nostalgi ♥

    SvaraRadera
  15. Vilka fina muggar, både exotiska från stora världen och mer lokala från vårt land.

    SvaraRadera
  16. Vilken fin samling av muggar och minnen!

    SvaraRadera
  17. Det blir oftast en rolig samling muggar med tiden!

    SvaraRadera