söndag, oktober 08, 2017

Mot cancer – för shopping

Söndag, skyltsöndag för ett helt gäng bloggare. Och jag kommer plötsligt ihåg två bilder, tagna för ganska exakt ett år sedan.

Den översta kommer från Louisville i den amerikanska delstaten Kentucky där projektet Splat Out Cancer var ett knep för att få in pengar till cancerforskningen, vilket jag tyckte passade bra nu när vi har Rosa månad här hos oss. Dock vet jag inte om det amerikanska projektet lever även i år. Men som idé lever det definitivt!

Fasadmålningen  ja det blev ju en sådan – var en av flera, gjorda med samma metod, i staden. För fem dollar fick man en ballong fylld av flytande färg och sen dängdes den i den en gång helvita väggen, sprack och blev en del av "skylten" medan pengarna för ballongen gick till forskningen. Ser framför mig möjligheten att kopiera initiativet, det finns ju paintball?! Och gott om fula fasader! Samt alldeles för gott om cancerpatienter.

Från Louisville hoppar vi till New York. Spanska modekedjan Desigual har flera butiker på Manhattan, men jag tror inte någon är större än denna som ligger i hörnet av 6th Ave och 34th Street. Och undrar förstås dessutom om det finns andra butiker eller varuhus som har en ännu maffigare skylt för att dra uppmärksamhet till sig?

Fem våningar hög är den och snudd på ett halvt kvarter lång. Killen på trottaren är en dvärg i jämförelse! Blixtlåset är desto större ... Dessutom är skylten/väggen härligt färg- och formglad, och även om jag inte är Desigual-kund (jag skulle tröttna alldeles för fort på deras plagg som har så speciella mönster) så blir jag glad av den här målningen. Ju längre man tittar, desto fler roliga detaljer ser man!

För att hitta andra söndagsskyltare tar man lämpligen vägen via BP som förvaltar det Pumita en gång drog igång.
Trevlig söndag!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Vilket otroligt vackert hus!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det häftigt!

    SvaraRadera
  3. Den här skyltningen är helt i min smak! Tycker det är en strålande idé att dela ut ballonger med färg. Win-win situation, man stöder cancerforskningen samtidigt som man blir av med tråkiga husfasader. Men Stockholm med omnejd är alldeles för konservativ för att anamma en sådan idé tyvärr.

    Desigualväggen, ja här dreglar jag bara. I motsats till dig är Desigual mitt absoluta favoritmärke. Har hur många plagg som helst, alltifrån t-shirts till hoods. Vi hade ju en egen butik i Täby Centrum, men Desigual stängde den och butiken i Kista för några år sedan med motiveringen att man ville satsa på innerstan i stället. Så nu köper jag Desigual i Spanien i stället, där sortimentet är helt annorlunda än här.

    Oj, det blev en lång kommentar;-) Tusen tack för två toppen skyltar och stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera