torsdag, oktober 05, 2017

Äntligen ...?

Kazuo Ishiguro.
Han finns inte i vår bokhylla, vare sig läst eller oläst. Fanns inte på bettinglistorna heller. Men har tydligen varit på tal hyggligt länge ändå. Så kanske var det någon på förlaget Wahlström & Widstrand som ropade "Äntligen!", om än inte iklädd rosa träningsoverall. För nu vet vi: han får Nobels litteraturpris för 2017.

Fast naturligtvis måste man överväga att stifta bekantskap med denne författare, 62 år gammal, född i Japan men boende i Storbritannien. Han skriver på engelska. Kan man börja med att se en film? "Never let you go" heter en, från 2010, "Återstoden av dagen" en annan som hyllas, från 1993. För romanen som ligger till grund för den fick han 1989 Booker-priset, och det brukar vara en garanti för god läsning. Fler filmer finns. Och ganska många böcker också, även översatta till svenska.

Men det kan inte förnekas: jag hade hojtat ÄNTLIGEN med versaler (och banne mig skaffat den där träningsoverallen) om priset gått till Margaret Atwood eller Joyce Carol Oates. Fast det har jag hoppats på så länge att det verkar direkt korkat att framhärda.

I en inte alltför avlägsen framtid måste akademien utse en författare från Afrika och då kanske Chimamanda Ngozi Adichie blivit tillräckligt gammal för att få både äran och de där miljonerna. Skrivit tillräckligt bra har hon gjort från start.

Därmed tror jag att jag har svarat på veckans Helgfråga från Mia, den är tredelad:
Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017? Kan ni tänka er att läsa något av denna författare? Finns det någon annan du hellre sett få priset? 
 
Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Kazuo Ishiguro är bra val, vill läsa mer - och se filmen ❤️

    SvaraRadera
  2. Och jag som var jätteglad att det äntligen var någon som jag både kände till och hade läst flera böcker av.

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt de gånger man kan säga att man läst pristagaren innan hen fått sin upphöjelse!

    SvaraRadera
  4. (Doris Lessing hade jag ju läst innan)

    SvaraRadera
  5. Filmen Never let me go såg jag för några år sedan. Den var väldigt bra.

    SvaraRadera
  6. Måste bara ta och läsa något av Atwood! Ishiguro är en författare som jag skulle kunna tänka mig att läsa något av.

    SvaraRadera
  7. en yngre kvinna hade jag som förslag; Adichie eller Ndyaie
    till exempel

    SvaraRadera
  8. Återstoden av dagen (både boken och filmen) är väldigt bra.

    SvaraRadera
  9. Återstoden av dagen tyckte jag var väldigt bra när jag såg den, har inte läst något men någon bok har jag tänkt testa.

    SvaraRadera
  10. Jag känner mig faktiskt mer lockad att se filmen Återstoden av dagen än att läsa boken.

    SvaraRadera
  11. Oates och Atwood får gärna tilldelas priset, liksom fler kvinnor men Ishiguro gillar jag.

    SvaraRadera
  12. Ja det är förbannat ont om kvinnor.

    SvaraRadera
  13. Återstoden av dagen såg jag redan 1993. Den är väldigt finstämd som film. En kvinna skulle nog få alla att skrika äntligen! Tänk två i följd! Det vore ett äntligen av gigantiska proportioner.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker det är kul att flera lyfter fram Chimamanda som potentiell pristagare, inte bara jag! Och nog är det dags för en kvinna!

    SvaraRadera
  15. Jajamensan, jag är nog i sådana fall direkt korkad, för framhärdar fortfarande i förhoppningarna om pris till Atwood! :D Chimamanda vill jag förstås läsa något av. Någon filmatisering av årets Nobelpristagarens böcker kanske vore något att starta med.

    SvaraRadera