söndag, september 03, 2017

Skyltsöndag – om hunden kan läsa ...


Får man ta hunden med sig in i himlen? Det var Hasse Kvinnaböske Andersson som ställde frågan, i en klämmig låt från 1982 som blev hans genombrott och placerade honom på Svensktoppen. Vad svaret på hans undring är vet vi väl fortfarande inte, men en sak är klar: man får allt oftare ta med sig hunden på krogen nu för tiden.

Innan Sverige var ett EU-land var reglerna för hund på krog stränga, men nu har de luckrats upp och ser ut som i Europa i övrigt. Grundregeln är att vovven är välkommen så länge djuret inte hamnar i utrymmen där mat lagas, lagras eller över huvud taget hanteras, bortsett från att den äts förstås. Och ett absolut villkor är att krögaren ger sitt godkännande.

Det är alltså inte självklart att fyrbenta gäster är välkomna på varje kafé eller restaurang även om det är lagligt, men chanserna har blivit fler.
Hur många som rent av erbjuder en separat hundmeny vet jag inte, men Loopen vid Årstavikens strand (på Södermalm, i Stockholm) gör det. Första skylten av den sorten jag sett i alla fall!

Hur stor oxfilén för 100 kronor är vet jag dock inte ... och eftersom jycken sannolikt inte kan läsa får det kanske duga med en korvbit för en tia?
På söndagar är det Skyltsöndag i bloggvärlden, något som Pumita uppfann och BP förvaltar. Kolla fler skyltar den här vägen!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. den som betalar notan kanske kan läsa, i Frankrike såg jag hundar på vanliga restauranger

    SvaraRadera
  2. Alltså en sådan skylt jag jag då aldrig sett! Men jag har läst om Loopen i Södermalms Nytt för några år sedan. Så himla kul att du tog en bild på hundmenyn, för det hade inte lokaltidningen gjort.
    Bästa bidraget till Skyltsöndag tycker jag. Är iofs rädd för hundar, men i år har jag noterat att fler och fler restauranger/barer/caféer har ställt ut vattenskålar för hundarna, nåt som man alltid gjort i Sydeuropa. Bra tycker jag!
    Tusen tack för två toppen skyltar och stort tack för länken:-)

    SvaraRadera
  3. Där ser man, hundmenyer minsann! Var i Uppsala i våras med en väninna som hade hund med sig, och vi fick leta efter ett café som släppte in oss, till sist lyckades vi, om vi satt nära dörren...

    SvaraRadera
  4. Hannele - man får verkligen hoppas att matte/husse är läskunnig ...
    BP - det har ju uppenbarligen med EU att göra!
    Susjos - du hittade ingen caféidkare som gillade hundar helt enkelt.

    SvaraRadera