tisdag, september 12, 2017

När sex får ta plats i bokhyllan

Lyrans Noblesser har utlyst ett nytt ämne för en boklig tema-trio. Hon skriver:
Vi har haft Pride i Värmland och jag är lite extra pepp efter att ha läst en bra bok som innehöll HBTQ-tema. Temat denna vecka är således HBTQ. Berätta om tre böcker, filmer, låttexter etc. Var så kreativa ni vill!

"Ers Majestäts olycklige Kurt" av äkta paret Lena Ebervall och Per E Samuelson är en riktigt bra bok. Den bygger på avancerad research kring den så kallade Haijby-affären som utspelade sig på 50-talet. Innan jag läste den här boken hade jag ytterst vaga uppfattningar om vad det handlade om, visste bara att Gustav V var inblandad. Och så var det det där med Kungens kurva! Varför hade bilen kört av vägen, egentligen?

Svaret finns i boken och jag ska inte avslöja det, men det har definitivt med dagens tema att göra. Sex, helt enkelt. Om du inte läst den så gör det, tror ingen blir besviken. Själv har jag nog gett bort den i present minst fem gånger ... och jag kan tänkas göra det igen!

Jonas Gardell är en i mitt tycke briljant skribent och i det här sammanhanget lyfter jag gärna fram "En komikers uppväxt". Scenen när han som grabb i de lägre tonåren blir uppraggad av en äldre man i centrala Stockholm är svår att glömma.

När "Bananflugornas herre" kom ut 2005 var det första gången Fredrik Eklund lät tala om sig. Jag läste den, var inte särskilt imponerad, men det är ändå lite kul att konstatera att grabben i dag är en superframgångsrik och penningstinn äkta kändis, etablerad inte som författare men väl som mäklare på Manhattan, där han säljer lägenheter i mångmiljon(dollar)klassen. Verksamheten är dessutom omsatt i en tv-såpa där också Eklunds man finns med!

Den där boken var en sorts självbiografi, om en spirande karriär i porrfilmsbranschen, och den blev nog särskilt omtalad för att Fredriks pappa heter Klas, etablerad socialdemokrat och också chefsekonom på SEB. Kanske var boken besvärande då. Idag kan han väl känna fadersstolthet över en lyckad son.

Fler och andra böcker på HBTQ-temat har andra bokbloggare naturligtvis läst. Alla har väl sex i bokhyllan, i någon form! Kolla deras svar här!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Gardell har jag läst, de två andra blir jag jättenyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Gardell är helt briljant!

    SvaraRadera
  3. Ers Majestäts olycklige Kurt blev jag jättenyfiken på.

    SvaraRadera
  4. ett par nya titlar, intressant

    SvaraRadera
  5. Jag vet varför bilen körde av vägen 😜

    SvaraRadera
  6. Robert W - ja tänk att man nästan alltid lär sig något ... :-D

    SvaraRadera
  7. Bananflugorna har jag missat! Sätter genast upp den på läslistan!
    Däremot älskade jag Ers majestäts olycklig Kurt, även om monarkin inte direkt steg i mina ögon med tanke på hur de "hanterade" det hela. Förjevvligt, helt enkelt

    SvaraRadera