fredag, juni 30, 2017

Det där med att utse den bäste ...

Ibland får man frågor som inte går att svara på. Denna veckas Bokbloggsjerka ställer just en sådan. Den lyder:
Vem tycker du är Sveriges bästa författare (just nu, eller genom tiderna)?
Ojojoj. Även om man delar upp dem i två kategorier, levande eller inte, är det i princip omöjligt att välja bara en.

Några självklara kandidater finns det ju: Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Vilhelm Moberg, Torgny Lindgren bland dem som skrivit klart. Bland de fortfarande aktiva är det ännu svårare. Helt hopplöst, faktiskt, jag måste ge upp!

Men tänk så enkelt detta hade varit att besvara om man hette Björn Ranelid. Då hade svaret varit "Björn Ranelid".

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Inte lätt att svara på!

    SvaraRadera
  2. det finns verkligen många bra - jag valde ett par andra mobbade manliga författare istället för Ranelid.

    SvaraRadera
  3. Det är ju väldigt subjektivt. Förvånar mig att inte Strindberg var med i din lista. Skulle nog satsa på honom i så fall.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. (❤️ Strindberg fick plats i min lista)

    SvaraRadera
  5. Favoriter ändras från år till år, sverige har verkligen många bra författare i mitt tycke!

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig läst något av Ranelid men väl sett honom på bokmässan. Han är sjukt underhållande.

    SvaraRadera
  7. Strindberg kom jag liksom inte på ... har försökt läsa Ranelid men gav upp.

    SvaraRadera
  8. tänkte faktiskt på Torgny Lindgren också en stund. Ranelids bok om uppväxten i Malmö Till alla människor på jorden och i himlen är fatastiskt br

    SvaraRadera
  9. Björn Ranelid är i och för sig väldigt läsvärd. :)

    SvaraRadera
  10. Torgny Lindgren tänkte jag av nån anledning inte på, men det finns ju så många. Ranelid har jag nån bok av i hyllan men känns inte som att den kommer bli läst i brådrasket.....

    SvaraRadera
  11. Håller med, Det var svårt idag och omöjligt att bara välja en.

    SvaraRadera
  12. Haha! Tack för ett gott skratt. Usch, är jag kanske elak nu som tyckte det där sista om Ranelid var så himla kul? :D
    Fast å andra sidan hedrar det honom, en gnutta av det självförtroendet skulle man ha. :)

    SvaraRadera
  13. Ranelid som är så ödmjuk 😂

    SvaraRadera