lördag, april 29, 2017

Kan man älska ett bokförlag?

Min undring i rubriken ovan kommer av att jag just tagit reda på vilket veckans uppdrag i Bokbloggsjerkan är. Annika frågar:
Vilket bokförlag ligger dig varmast om hjärtat och varför?

Första reaktionen i min hjärna var nämligen att bokförlag är inget man går omkring om störtgillar. Böcker framkallar känslor däremot, varma, ljumma eller väldigt bakåtlutade, men då spelar det nog ingen roll alls vem som gett ut dem, åtminstone inte för mig.

Men jo, det kan ju spela roll. Ta till exempel Isaberg förlag! Finns inte i huvudstaden, har ingen jättescen på bokmässan, toppar knappast försäljningslistan i bokhandeln, ger ut få böcker i (annars så populära) pocketupplagor.

Vad Isaberg ändå gör: trycker läromedel framförallt i musik och svenska, tar hem priser med fina böcker om svenska fik, erbjuder matböcker med fotoglädje (mest av Mickan Thor, också hon en journalist i botten) och mycket annat. Samt, och däri bottnar förstås mina varma känslor för förlaget, har coola Eva Henricson-Månsson satsat på mina tre böcker: "Klimakteriehäxan" och "Att vara yngst är ett handikapp som går över" och barnboken "Dela lika"!

Hur skulle jag kunna låta bli att älska det? Det är fint att vara liten och modig!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Ett för mig helt okänt förlag men en så fin hyllning du skriver till dom! Ska ta och kika in där!

    SvaraRadera
  2. Jag tar också upp en applåd för Isaberg Förlag. Min plantskola <3 där mina första två böcker gavs ut.

    SvaraRadera
  3. Små förlag är speciella, de måste vi vara rädda om.

    SvaraRadera
  4. jag föredrar de små, typ Bakhåll

    SvaraRadera