fredag, april 14, 2017

Helgfrågan: Påskdeckare

Läser du deckare vid påsk? Har du läst något nytt fräscht på deckarfronten på sista tiden? Det är veckans helgfråga, som vanligt ställd av Mia. Här kommer svaret:

Ja ibland, men det är inte lika obligatoriskt för mig som det är i Norge där "påskekrim" snarare är regel än undantag.
Fast just den här påsken råkar min deckare vara en krim, alltså norsk. "Det hemliga brödraskapet från Wien" av Ingar Johnsrud var en debut i fjol som blev en knallsuccé, på direkten såld till mer än tjugo länder. Så ny och fräsch kan den ju kallas!

Vi har den som ljudbok i bilen, inläst av Erik Eriksson, och har kommit halvvägs. Vilket betyder att den räcker för turen tillbaka från Barndomslandet till Stockholm också, så praktiskt! Men hur bra är den egentligen? Lite rörig kan jag tycka. Stundtals väldigt action-artad. Fast sen kan det möjligen också vara så att jag nickar till lite ibland där i passagerarstolen, vilket inte är bra för den som ska tillgodogöra sig en lätt tillkrånglad kriminalhistoria.

Johnsrud har tydligen förutskickat att det blir en trilogi med den udda polisduon Kafa och Fredrik. Som det känns just nu måste jag inte prompt läsa fortsättningen. Ska i alla fall försöka hålla mig vaken under de resterande sex cd-avsnitten ...

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Den här lockas jag av lite, som alltid med norsk krim :)

    SvaraRadera
  2. håller mej till hundra år gamla deckare

    SvaraRadera
  3. Tack för tips och Glad Påsk! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har lätt för att nicka till när jag lyssnar på böcker, även om de är både bra och spännande.

    SvaraRadera