onsdag, februari 01, 2017

Stekheta Selma i pocketformat












"Hett i hyllan" är en vinjett under vilken bokbloggare brukar bekänna vilka olästa långliggare man har, dåliga samveten som samlas på hög trots de bästa ambitioner om att hinna med ...

I dag tänkte jag vända lite på steken och i stället peka på något som verkligen är hett i hyllan, i bemärkelsen volymer som bokvänner borde slita åt sig. Berättelser som kan ge så många så mycket läsupplevelse!

Det är nämligen så att sju böcker av Selma Lagerlöf nu kommit ut i pocketformat, med nya jättesnygga omslag. För mindre än tre Astrid Lindgren (ja hon har ju ersatt Selma på tjugorna) får du exempelvis Selmas memoarer, den så kallade Mårbacka-sviten i tre delar: Dagbok, Ett barns memoarer och Mårbacka. Ofta förbisedda verk i hennes produktion men så bra!

Och visst hjälper det fina omslaget till! Ursprungligen är det ett textilmönster som heter Fågelbo och gjordes av Lisbet Jobs. Bilderna på samtliga nyutgivna pocket-titlar av Selma kommer alla från familjen Jobs i Dalarna. Den är en av mina absoluta designfavoriter, har haft en hel soffgrupp klädd i Gocken Jobs härliga handtryckta Rabarber ... Så snyggt!

Hetare än så här kan det väl inte bli i hyllan. Jag har redan samtliga böcker, det är nästan synd när de nytryckta är så fina!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

♥ Hanneles bokparadis sa...

snygga omslag, jag har gamla loppisböcker

Boklysten sa...

Har sett de böckerna och jag är så sugen på dem, speciellt som jag läst så få av hennes böcker.

Monika sa...

Jag brukar inte titta jättemycket på omslag, men de där är så vackra att jag nästan vill köpa böckerna bara för det :)

Marie Eggimann sa...

De är jättefina och jag blev så sugen men man kan inte köpa allt tyvärr, även om man borde läsa böckerna.

Lottens bokblogg sa...

jag som inte brukar titta på omslag har ändå noterat de här. Dock har vi många böcker av Selma i hyllan, några har jag läst, några inte, så några fler blir det inte.