söndag, januari 22, 2017

När man får oväntat besök – bjud på ost och kaviar!

Vi fick besök när vi inte var hemma. Oväntat besök. Små små bajskorvar visade att det hade varit kalas av samma typ som i filmen "Brakfesten" ni vet, där stolarna vid matbordet bytts ut mot toalettstolar. Möss gör uppenbarligen också så att de äter och skiter på samma ställe.

Storstädning fick det bli, förstås. Ett väldigt skrubbande där det var uppenbart att kalaset hade pågått. Och sedan gällde det: hur blir man av med dem? Hörde en förståsigpåare på tv som konstaterade att förvintern 2016 var en tid när många hade musproblem men att man kunde trösta sig med att när snön lagt sig skulle de små liven inte hitta in igen.

Nähä. Men det är ju ingen snö! Så det expertrådet gick ju inte att lita på. Det fick bli en utflykt till närmsta Clas Ohlson för inköp av elektronisk musskrämmare, en mojäng som påstås skicka ut för människan ohörbara ljud som mössen skyr. Två stycken pluggade jag in, och tack och lov, de hördes inte!

Fast mer erfarna råttjägare sa att det enda raka, det är att gillra fällor. Sagt och gjort. Dock var det inte bara, som jag trodde, att sätta dit en liten ostbit och sedan vänta.
Nej, sa grannen som jag litar på i alla sådana här frågor, du ska klämma ut lite kaviar på osten också, det kan dom helt enkelt inte motstå!

När vi lämnade huset tog grannen över jakten. Två möss fastnade, på betet med kombinationen ost och Kalles kaviar så vitt jag förstår.
Hade de inte nöjt sig med bara en bit grevé?

Ja inte vet jag vad som verkligen är mums för möss. Tack och lov verkar de i alla fall hålla sig utomhus nu. Och där lär de väl varken få ost eller kaviar, så jag hoppas att de inte kommer in i hopp om mera godis ... förresten borde man kanske prova den där kombon alldeles själv? Även om det låter lite knepigt.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. läskigt, i garaget hade någon smakat på löken, så nu finns allt i plastlådor... köpte billig musfälla på ica maxi, tyckte ultraljud för dyrt... vart tar de vägen?

    SvaraRadera
  2. Hörde på "Plånboken" i går att elektroniska manicker är helt värdelösa - men sedan jag skaffade min "PestBlast", har jag inte sett några spår efter de oönskade gästerna, tack och lov!
    Jag har hört att de små liven är mycket begivna på jordnötssmör, men jag har inte provat eftersom jag är för blödig för att taga dem av daga.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Mannen min hör de där manickerna så vi kan inte ha dem, han är vääääldigt ljudkänslig.

    em, det finns ju de där burarna som man kan fånga dem i och sedan släppa ut dem. Problemet är ju bara att de kommer tillbaka igen. Och när de har förstört tillräckligt så blir man mindre blödig.

    För oss funkade det bra med korv, helst rökt. Allt som luktar.

    SvaraRadera
  4. Hannele - Ljudmanicken kostade en slant men om den funkar är den värd pengarna.Fast hur vet man varför mössen försvinner - om dom försvinner ---?
    Margaretha - jordnötssmör låter kladdigt. Och visst är jag djurvän jag med, men det finns gränser! fast jag är glad om nån annan vittjar fällorna!
    Emma - man vill väldigt gärna slippa dem, så är det bara! Och vem gillar inte rökt korv? :-D

    SvaraRadera
  5. Installerade också en sådan där råttskrämmare efter ett besök av en mycket liten mus i köksskåpet för två år sedan. Har inte sett varken mus eller lort sen dess.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Sötmandel! Mössen i södra Dalarna älskar sötmandel. Undertecknad är så grym att samma mandel tar död på hela karavanen som passerar "plastgiljotinen" som är den sort jag använder. Det är inte roligt att ta död på möss men alternativet, dela skafferi med dem... Lycka till med musjakten!

    SvaraRadera