lördag, december 17, 2016

Den kossan är en bra förebild!

En ny fråga att svara på för oss som gärna bloggar om böcker har dykt upp hos Lyrans noblesser:
Vem av alla Disney-figurer är du? Välj en du är lik eller en du skulle vilja vara!
Dags alltså för en liten djupdykning i barnböckernas värld och i filmens förstås, eftersom Disney-jätten är stor både mellan pärmar och på vita duken.

Jaha. Vem är jag? De söta flickornas tid är väl förbi, så Askungen går bort, Törnrosa, Marion och Pocahontas också. Lilla Sjöjungfrun är nog inte heller rätt, även om det vore kul att simma lika bra som hon. Baloo är genomsympatisk men 100 procent man, tror jag. Cruella de Ville vill jag inte ha något gemensamt med.

Fast det finns ju en som inte har någon huvudroll men är väldigt viktig ändå. Jag tänker på tjuren Ferdinands mamma, som jag inte ens vet namnet på. Hon verkar faktiskt inte ha något, även om man går till ursprunget som är en barnbok från 1936 av Munro Leaf och Robert Lawson. Den tecknade filmen kom två år senare.

Ferdinand vann mitt hjärta från allra första början. En sådan charmknutte! Och då måste han ju förstås ha en charmerande mamma också, trots att hon bara är en ko (hm, "bara?" säger hon tydligt men ohörbart, med en knyck på rumpan och högburet huvud).

Den frodiga och snälla kossan värnar om sin unge, vill att han ska ha kamrater att leka med, att han ska ha det bra och få ett gott liv under korkeken. Som alla andra mammor önskar hon bara det bästa för sitt barn. Säkert är det också hon som lärt honom att uppskatta blommorna så mycket, precis som jag lärde mig det av min mamma.

Svaret är alltså klart: jag är, eller vill i alla fall gärna vara, lik tjuren Ferdinands mamma, en kärleksfull, varm och vänlig förebild. På julafton ses vi nog igen!

Copyright Klimakteriehäxan 

6 kommentarer:

  1. Med åren har jag lärt mej att njuta som Ferdinand - men låt bli att sticka mej...

    SvaraRadera
  2. Hon är min favorit också.

    SvaraRadera
  3. Hon är en härlig figur, så det var ett mysigt och bra val, en ko med hjärtat på rätta stället. :D

    SvaraRadera
  4. Ferdinand är en riktig liten livsnjutare. Utövare av mindfulness kanske man kallar det idag. :)

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg :-)!
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. En underbar karaktär!

    SvaraRadera