lördag, september 10, 2016

Bokbloggsjerka i födelsedagsfunderingar

Relationen mellan födelsedag och böcker är för mig alldeles självklar. En födelsedag utan ett bokpaket har aldrig varit värd namnet (inte en julafton heller för den delen). Och den principen håller jag fortfarande på. Tror faktiskt att mina egna barn har samma uppfattning som jag.

Ibland är det svårt att komma på "rätt" presentbok. Ibland är det enkelt. När ungarna var små hamnade man lätt på något som Jan Lööf hade skapat. Och "Födelsedagspresenten" var ju en självklar kandidat!

Men den boken har, liksom andra av Lööfs verk, utlöst viss diskussion. Inte PK, alltså inte politiskt korrekt. Knepigt med kvinnosynen, "fel" bild av svart trummis, en och annan synlig fördom  eller?

Jag gillar Jan Lööfs böcker. Tycker rent av att han är genial. Hade aldrig ägnat de påstått fördomsfulla inslagen en tanke. Vad det nu säger om mig? Men fortfarande är "Sagan om det röda äpplet" en av de barnböcker jag allra helst ger bort. Den har getts ut i ett antal nya upplagor. Men även "Födelsedagspresenten" har tryckts om.

Bokbloggsjerkan denna vecka handlar alltså om födelsedagar på ett eller annat sätt. Jag är lite ovän med den dator jag använder för ögonblicket, så det blir kanske varken länk eller bild ... men en jerka blir det ändå! Och en födelsedag utan bok är ingen födelsedag!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. visst är. Lööf bra, läser med barnbarnen.

    SvaraRadera
  2. Jag får allt som oftast själv skaffa de bokliga inslagen till mina födelsedagar - men jag ger också gärna bort böcker!

    SvaraRadera
  3. Om man letar riktigt, riktigt noga så kan nog hitta fördomar i varenda mening som sägs och varenda bild som visas. I stället för att förbjuda de där barnböckerna som inte är riktigt PK så kan man kanske förklara för barnen när man läser för dem...

    SvaraRadera
  4. det är väldigt tröttsamt med det där PK - kravet som ofta är drivet in absurdum. Sagan om det röda äpplet är så bra. Jan Lööf är väldigt bra

    SvaraRadera
  5. Underbart att det blivit som en principsak att födelsedagar är lika med böcker :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det svårt att hitta rätt presentbok ibland men det borde gå, finns ju så mycket böcker ;)

    SvaraRadera