lördag, september 24, 2016

Bästa köpet?

Nyss hemkommen från ett par veckor i USA känns det angenämt att gå in i "mina vanliga" affärer för att inhandla sådant jag behöver och, ibland förvisso, sådant som jag väl egentligen borde klara mig lika bra utan.

Med nuvarande eländiga dollarkurs känner man sig tveklöst som kusinen från verkliga vischan. Som när man ber om en portion pommes frites och tvingas upptäcka att den kostar 100 kronor när den hamnat på notan. Eller att inse att när man haft lyckan att hitta "gå två, betala för en" på teater betyder det likväl att biljetten kostar 650 spänn!

Fast ingen regel utan undantag, det gäller även i shoppingkvarteren. Se alltså mitt sprillans nya duschförhänge som jag just krokat upp. Inhandlat på den amerikanska motsvarigheten till Ö&B, ungefär, Biglots i Louisville, Kentucky. Blev mitt för den ytterst rimliga summan 80 kronor. Och väskan, en rätt så trogen kopia av Issey Miyakes Bao-Bao-modell tror jag, fick fylla flärdkontot, för överkomliga 320 kronor. I New York.

Bra köp båda två, inte sant? Inget absolut nödvändigt, erkännes. Men souvenirer som kan användas gillar jag. De här varar dessutom mycket längre än lite pommes frites. Och innehåller inte en enda kalori ...

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. en ny väska är väl nödvändigt...

    SvaraRadera
  2. tillhör kategorin basvaror.

    SvaraRadera
  3. Där kan man nästan få känslan av ett vårregn i skogen när man duschar. Snyggt är det dessutom.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar duschdraperiet och den där väskan, den skulle jag allt gärna vilja ha! Riktigt snygg! Perfekta semesterminnen.

    SvaraRadera
  5. Påminner om trädet av dig som jag fick och som blev till en tavla. Det var bara den vackra solnedgångshimlen bakom som fattas. När det gäller teaterbiljetten är det väl ungefär så mycket som en sådan kostar på operanhemma om man vill sitta på parkett.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Hannele - att väskor är basvaror, tack för den!!!
    Ulla - ja visst var det ett fynd!
    Emma - souvenirer som används är bäst. Jag är väldigt nöjd med kassen också.
    Ingrid - det har du rätt i, viss likhet finns! Om biljettpriser: jo absolut men den här gången var det ju halva priset ... bara, så att säga ...

    SvaraRadera
  7. helst litterära väskor för min del ♥

    SvaraRadera