söndag, juli 24, 2016

"Jag är statsminister"

Thorbjörn Fälldin, den piprökande, brummande centerpartiledaren och statsministern, blev 90 år.

Många är historierna om honom. Själv har jag inte egentligen några egna minnen, förutom när jag joggade i Hagaparken en gång och såg en stor svart bil parkerad på ett konstigt ställe. Två män i mörka kostymer hade klivit ur. En hade krokig pipa i munnen. Så såg jag: den ene var uppenbarligen chaufför. Den andre var landets politiske ledare, i stort behov av en rökpaus. Av säpo inte ett spår.

Men en annan bra (och sann!) Fälldin-historia har jag. Min gladlynta och alltid pratsugna väninna, sedan länge bosatt i Centralamerika, stod på flygplatsen i Miami och upptäckte att i hennes närhet fanns en samling svensktalande resenärer. Hon ville inte missa chansen att motionera sitt modersmål.

Alltså närmade hon sig en av herrarna, sa hej och att hon just hört svenska pratas och tyckte det var allmänt trevligt. Mannen svarade vänligt på hennes frågor: var hade han varit? Jo i Cancun. Å, så härligt, mycket strandliv kanske? Nej, inte så värst, mer sammanträdesrum och luftkonditionering.
Jaha men varför missa chansen när man ändå är på ett sånt fint ställe? Det var en konferens.

Jaså konferens, det låter inte så jättekul. Vad jobbar du med?
-Jag är statsminister.
Sa Thorbjörn Fälldin snällt. Min väninna tappade hakan, svensk politik följde hon uppenbarligen inte.
När det blev dags för avgång gick hon och Fälldin till var sin gate ... han med sikte på Rosenbad, hon skulle landa på La Aurora i Guatemala ...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Han var säkert mycket ödmjuk så jag ifrågasätter inte historien på flygplatsen. Konstigt att damen inte kände igen honom. Hade nog inte gett mig på en okänd man iklädd kostym omgiven av en massa välklädda herrar även om jag hade velat prata lite svenska.
    För mig var och förblev Fälldin bonde och norrlänning, även som statsminister.
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. haha, väninnan låter lika klumpig som jag skulle kunna vara - mot kändisar :)

    SvaraRadera
  4. P.S.
    faktiskt osäker hur Finlands stadsminister ser ut - Göteborgs-Posten skriver mer om en viss Trump

    SvaraRadera
  5. Musikanta och Hannele - det var nog inte alls konstigt att hon inte kände igen honom. Lämnade Sverige i tonåren, få unga tjejer följer inrikespolitiken även om dom är kvar i landet. Hon var fortfarande ung när hon mötte Fälldin!
    Inte klumpig heller. Men vänlig. Tror Fälldin tog det så!

    SvaraRadera
  6. klumpig tyckte Gösta Bohman att jag var när jag dansade med honom - ännu klumpigare av konom att säga det till mej.

    SvaraRadera
  7. Det var en kul historia!

    SvaraRadera
  8. Han verkade alltid så nertonad och som vilken annan vanlig person som helst. Säkert inte svårt för honom att smälta in i mängden och bli tagen för turist. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera