lördag, april 23, 2016

Visdomsord

Förra året fyllde jag 50. Som journalist.
Sommaren 1965 när jag hade mitt första jobb, på Arvika Nyheter, fick jag en kopia gjord av ovanstående dagsvers. Den är hämtad ur Dagens Nyheter och det är signaturen H (Alf Henrikson) som står för texten. Det brukade stå ett "H" under, förstår inte varför det saknas här. Men äras den som äras bör!

Han skrev tusentals varianter som publicerades på DN:s Namn & Nytt-sida. Den sortens poesi låg på gränsen till journalistik, en tanke som Alf Henrikson själv utvecklat.

Nu kom den inramade dagsversen fram ur mina gömmor och hamnade raskt på väggen igen. Den är gulnad, förvisso, men budskapet är för evigt glasklart. Och osedvanligt snyggt formulerat. H hade hand med språket!

Har tänkt på de där orden många gånger genom åren, även när de inte hängt framför mina ögon.
I dag väljer jag att uppfatta versen som en hälsning på 50-årsdagen, om än några månader för sent ... Hoppas att budskapet lever vidare, i ytterligare 50x50 år!

Copyright Klimakteriehäxan

Dessutom får H stå till tjänst med denna veckas lördagstema-citat. Fler hittar du om du klickar här. Och eftersom jag utan ansträngning kan komma fram till att den som tar till sig H:s rader blir en mer upplyst människa dubbleras härmed lördagstemat/citat med lördagstema två som är just UPPLYSNING! Här hittar du länkar till fler bloggare som bjuder på ljus i en eller annan form.

8 kommentarer:

  1. Ja Alf Henrikson är en favorit. Pappa klippte ut alla hans dagsverser Det är speciellt en som går att följa hur han utvecklade och förfinade. Den börjar Idag har jag städat mitt skrivbord...
    Den slutar naturligtvis med att han aldrig hittar något mera.
    Min Alf Henrikson-favorit är:
    Den som inte kan bädda sin säng och laga sin mat
    utan ska ha bistånd i allt av sin sammanboende
    bör inte se sig som en sann demokrat
    och ska aldrig prata om frihet och oberoende

    Fritt ur minnet alltså.

    SvaraRadera
  2. Tack för en fin tillbakablick!

    SvaraRadera
  3. Ett tidslöst budskap! Bra att du tagit fram dagsversen igen. Å just att den gulnat tycker jag är charmigt!

    Grattis förresten på 50-årsdagen!

    SvaraRadera
  4. Mycket tänkvärt. Jag älskar Alf Henriksson men har inte hittat någon bok med bara dagsverser. Det är mest hans böcker om antiken som man får upp om man försöker på antikvariaten eller Bokbörsen. Har du något tips?
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Vilka fina tänkvärda minnen. Tack för att du delade det med oss. Fin fredagskväll. :-)

    SvaraRadera
  6. Oh ja det var en man som var något och visst nämndes hans namn ofta i min familj. Så trevligt att ha kvar detta i dina gömmor.

    SvaraRadera
  7. bosse313:58 em

    I min bokhylla finns en dyrgrip i form av Alf Henrikssons Svensk historia. I en box medv två band och skinnbindning med gulddekorationer är det nog den flottaste litteratur jag äger. Men innehållet är givetvis det viktigaste. Hans underfundiga sätt att beskriva vår ärofulla och stolliga historia gör böckerna till stor och vis humor. Jag skall plocka fram och roa mig med om läsning av valda delar.

    SvaraRadera