lördag, januari 23, 2016

Nyheten du inte bör missa

Alldeles nyvaken börjar jag som så ofta dagen med att kasta ett getöga på nyheterna i mobilen. Och i dag ger den smarta telefonen mig verkligen omskakande information!
"Man måste anmäla samlag till polisen" står det.

Hoppsan! Måste man? När kom den pålagan? Hur väl känt är detta faktum? Vem har lytt den uppmaningen hittills? Vad är straffet för de olydiga? Och, som så ofta i liknande sammanhang: hur ska den redan svårt arbetsbelastade poliskåren klara av även denna uppgift, som rimligen borde vara rätt omfattande? Av Sveriges nästan 10 miljoner invånare är det väl inte alldeles djärvt att anta att rätt många är sexuellt aktiva. Med anmälningsplikt, alltså. Som inte ens är tillfällig utan livslång.

Måste också ifrågasätta nyhetsvärderingen. Borde inte detta toppa alla förstasidor, nyhetssajter och radio- och tv-program? Men svtnyheter.se har det rätt långt ner. Som om det faktiskt inte angår särskilt många.

OK då, jag ska sluta retas. Fast konstaterar än en gång att språk behöver vårdas, formuleringar tänkas igenom och, inte minst, hur viktig betoningen är ...
God morgon!
Och om också natten varit det kan du ändå ta det lugnt. Du måste inte anmäla det på närmaste poliskontor, vad än mobilen "meddelar".

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Anonym11:21 fm

    Puh vilken tur då kan jag strunta i det ...

    SvaraRadera
  2. hihi, maken kommer hem från Snölandet ikväll ♥

    men min mobil är inte speciellt smart

    SvaraRadera
  3. NU först begrep jag när jag läste artikeln på SvT:s nyheter. Så vansinnigt roligt!!! Fast tror du inte det var avsiktligt? Det kan inte vara lätt för en som inte har svenska som modersmål att fatta när inte ens jag fattade vilken nyhet som var tänkt att förmedlas...
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Dessutom var det i Storbritannien domen hade utfärdats. På bilden syntes typiska "bobby"kaskar. Så vi här i Sverige kan ta det lugnt och älska spontant utan planering.

    SvaraRadera
  5. Anonym11:23 em

    Jag fattar inte...
    Har nu läst rubriken på den där nyheten säkert åtta gånger och begriper ändå inte vad den ska mena. Antar att det är en viss man som måste anmäla. Eller nåt.

    SvaraRadera
  6. Musikanta - nej, inte avsiktligt, det är jag 99,9 procent säker på.
    Anonym - man ska ju aldrig ge sig på att försöka förklara sånt man tycker är roligt, men jag gör ett undantag: gör experimentet att betona meningen på två olika sätt! MAN måste ... - då handlar det om EN MAN. Men läs Man MÅSTE ... så är det ett indef. pronomen och då s a s allomfattande.
    Den som har som profession att skriva rubriker borde se sitt eget misstag, fnissa lite - och sedan rätta till för att undvika eventuella missförstånd. I det här fallet hade vederbörande kunnat göra det enkelt för sig genom att byta M mot H - inte ovanligt att ta till ett kort personligt pronomen när det är ont om plats.

    SvaraRadera
  7. (rubriksättare är väl sällan samma person som artikelskrivare - en bokförfattare får inte välja bilder, det gör lay out-aren)

    SvaraRadera