tisdag, september 15, 2015

Tisdagstema STADIG

Målningsarbete pågår. Tanken är att huset i huvudsak ska bli blålera-blått. Och den som håller i penseln räcker naturligtvis inte upp, inte ända upp utan hjälp. Då gäller det att stå stadigt. Moderna arbetsställningar är som legosatser: de sätts ihop, tas isär och byggs på igen, flyttas runt, allt efter behov. Rören ni ser i bildens nederkant som stora plockepinn-pinnar är beståndsdelarna.

Alltså har tekniska produktplanerare tänkt till. Det ser annorlunda ut på andra breddgrader. Byggnadsställningar görs i bambu eller blir enorma konstruktioner i metall och/eller trä. OK, jag fattar att den variant jag har utanför fönstret inte kan användas när man ska putsa fasaden på Notre Dame, men ändå!

Tyvärr lägger vädret hinder i vägen för målning utomhus denna tisdag. Regnet bara vräker ner. Ingenting att göra åt.  Man kan bara hoppas att det slutar, att höstsolen visar sig igen. Under tiden får jag glädja mig åt att nästan ha användning för mitt favoritord på italienska (jag har favoritord på många språk!). Vilket det är? IMPALCATURA! Som betyder byggnadsställning. Kommer i bruk blott alltför sällan ...

Tisdagstemat är hur som helst STADIG och rätt så stadigt står målarna på sin ställning när vädergudarna tillåter arbete. Klicka på länken för andra stadiga saker!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Bara att hoppas på stadigt bättre väder!

    SvaraRadera
  2. Trots allt inte helt riskfritt jobb.... men säkert bättre säkerhet än i många andra länder.

    SvaraRadera
  3. Ja där gäller det att stå stadigt har
    lejt ut överdelen på huset men ska när
    andan faller på måla den nedre själv.
    Sture vann

    SvaraRadera
  4. Inte skulle jag våga stå så där i alla fall hur stadigt det än är.

    Ursäkta att jag inte har tid stt kommentera som jag skulle önska, men ibland kommer livet emellan och det är viktigare för mig än att hänga på internet.

    SvaraRadera
  5. Bra tolkning, stadigt, viktigt för oss tanter, dinglar inte längre på vad som helst, min 83- åriga mor klättrar inte heller längre när hon är ensam hemma.

    SvaraRadera
  6. Det såg tryggt och stadigt ut! Nyligen renoverades det gamla brukskontoret i min by, man satt i nya fönster och lappade taket. Tanken var att använda byggnaden till asylboende så man slängde ut en liten sandlåda också. Och, bredvid sandlådan såg jag något som jag trodde var en klätterställning för barn...vid närmare titt såg jag att det var en arbetsställning!

    SvaraRadera
  7. Verkar stadigare än en byggnadsställning i bambu i alla fall:) Hoppas på stadigt väder snart, här är det väldigt ostadigt just nu, regn, sol, regn..

    SvaraRadera
  8. Det var en vacker färg på ditt hus. Javisst gäller det att ha stadigt under fötterna när man arbetar annars kan det gå illa. Jag hoppas att vädret blir stadigare alltså sol och lite värme så det blir klart i höst.

    SvaraRadera