tisdag, september 29, 2015

Tisdagstema NATURLIGT

Det är andra gången på kort tid som vi möts. För honom tycks det vara helt naturligt att promenera omkring i människors närhet. Han vadar i vattnet ena stunden, för att kliva upp på klippan och sola sig lite strax därpå. Konstigt nog verkar jag vara den enda människan som tittar på honom, njuter av hans naturliga skönhet.

Denna tisdags temaord är alltså NATURLIGT, och hägern och jag sågs så sent som i går eftermiddags. Kanske stöter vi på varandra i dag igen, bara jag kommer ut på en liten promenad längs Årstaviken. För denna häger är en stockholmare, tro inget annat!

En svala gör ingen sommar, heter det. En häger är definitivt ingen hägring. Men borde han inte dra söderut nu? Jag undrar. Fast några av de cirka 5000 par som regelbundet häckar i Sverige väljer tydligen att övervintra. Om "min" pippi ändå väljer att dra söderut hoppas jag att vi ses nästa år igen.

Fot(o)not: Förstår inte vad som hände. Alla mina bilder är oskarpa. Måste ha petat på nån knapp på kameran utan att märka det. Trist när jag var så nära!
Så här såg han ut vid vårt förra möte!
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. En sådan vacker och ståtlig häger :-) Ibland kommer jag också åt någon knapp på kameran och då blir man så ledsen när man ser det oskarpa resultatet.

    SvaraRadera
  2. Vi har några här ute också men att komma
    så nära dom som du gjort kan man glömma:-)

    SvaraRadera
  3. Snygga bilder, bara svanar har fattat att Hisingen är ett paradis.

    SvaraRadera
  4. Vilken ståtlig häger! Kul att komma så nära för jag tror att den egentligen är ganska skygg. Vi har några hägrar alldeles utanför vår bostad men de drar inte söderut under vintern.
    Tråkigt när man får suddiga bilder särskilt när man ska fota något som man inte ser så ofta! Tur att du har en så bra bild från ett tidigare möte!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Du verden så vakre bilder. Jeg synes de var skarpe jeg da! Tenk å komme så nær en hegre å få tatt bilde. Jeg var nær en forrige uke. Jeg fotograferte blomster nede ved vannet, og den fløy lydløst over hodet mitt. Jeg kunne tatt på den. Flotte fugler. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder. Spelar väl ingen roll om det är lite oskarpt. Det händer för mig också ibland och jag har ingen aning om varför. Konstigt att en sådan relativt skygg fågel har vant sig så vid människor.
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Förresten. Kan du ha zoomat? Mina bilder blir oskarpa ibland när jag zoomar.

    SvaraRadera
  8. Han kanske bara flyttar hit till min damm? Här finns häger året om och jag såg en senast igår.

    SvaraRadera
  9. Resultatet tycker inte jag spelar så stor roll här. I sista bilden är han helt ok och det är inte många som har n häger i sitt bildarkiv. Ståtlig är den och stolt kan du vara som lyckats fånga den på bild. Den är en miljon gånger bättre än bilden på mitt lodjur. För jag blev så exalterad att jag inte hittade avtryckaren. Bra jobbat av dig tycker jag. Ps jag trodde med att de flyttade allihop så nu har jag lärt mig något nytt idag.

    SvaraRadera
  10. Jag är verkligen ingen hägerexpert på något sätt men här finns hägrar hela året runt! Och även här struntar människorna i dem....de är så vana vid dem att de är mera som inredning än fåglar! :) Och här är Linköping. Vet inte var du behöver dig!

    Den sista bilden är jättefin! Tyvärr är det svårt att hjälpa till med en lösning på de oskarpa bilderna men kan säga att det händer den bästa och framför allt när man helst inte får! :)

    SvaraRadera
  11. Hägrar är inte vanliga här

    SvaraRadera
  12. Flotte bilder.
    Du er heldig som kan kome nær hegren
    Eg har prøvt ofte, for dei er ganske nær, men så snart
    eg nærmar meg flyktar den. :(

    SvaraRadera
  13. Hägern är en häftig fågel, kul att komma så nära. Ögonen ser helmysko ut, inte alls lika naturliga som resten av pippin, nästan som porslinsögon tycker jag! Ibland fokuserar inte min kamera som den ska, då stänger jag av och startar om den så brukar det gå bättre!

    SvaraRadera
  14. Kul att han låter dig komma nära. Nog skulle jag då dra söderut om jag hade vingar :)

    SvaraRadera