fredag, september 04, 2015

Sommar summa summarum

Årets nyfödda har hunnit bli större - och vi har badat ihop!
Hej höst!
Jo men så måste det väl vara nu, när vi nästan är en vecka in i september. Badade visserligen i sjön så sent som igår, men man får ju inse att varje dopp kan vara säsongens sista.

Jaha, och hur har sommaren varit? Hur många gånger har vi inte fått den frågan när semesterdagarna tagit slut och vardagen varit där igen att ta greppet om. Funderar över hur jag kan summera den här sommaren och konstaterar, som de flesta andra, att det inte blev någon riktig årstidsväxling förrän vi kom in i augusti  men DÅ!

Alltså kom jag i kapp. Har kunnat bada nästan dagligen, promenerat en del, läst både med ögonen och med öronen. Lägg till lite konst, lite konsert och lite krogbesök, allt sådant som får vem som helst att må bättre. På plussidan finns också en väldigt ovanlig sak: jag har knappt sett en mygga, broms eller geting. Den kalla våren och försommaren gynnade inte de där elakingarna, och det får man vara innerligt tacksam för.

I början gick jag ut rätt hårt och rensade i skåp och lådor här hemma, men jag tog paus när vädret vände. Alltså har jag inte varit särskilt nyttig, men vet förstås att allt det ogjorda finns kvar och väntar på regniga och kanske också snöiga dagar. Eftersom vi tagit över ett gammalt hus i Barndomslandet har det också blivit lite samröre med hantverkare, men vi är inte ens halvvägs där.

Balkongen har varit en äkta glädjekälla, mer än vanligt känns det som. Blommorna har prunkat och vi har ofta ätit vid det för året nya balkongbordet, med nyfikna (och hungriga?) gråsparvar på armlängds avstånd. De har flugit in genom den öppna dörren också, men vänligt nog ångrat sig och flaxat ut igen, utan någon förödelse.

Många somrar har vi bokat in en utlandsresa för att vara säkra på att få se solen. I år gjorde vi inte det, och jag är faktiskt innerligt nöjd med att inte ha planerat en någorlunda lyxig tripp till en grekisk ö  vi har inte varit i Grekland på väldigt länge  så som läget är just nu. Kan svårligen tänka mig att det går att njuta av en simtur i samma hav som spolar upp döda flyktingbarn på stranden.

Rea på rean hör sommarnöjena till. Det kapitlet är avklarat. Vi satte in en slant på Radiohjälpen och skrev FLYKT på talongen, kändes som en bättre investering, även om våra kronor inte räcker särskilt långt.

En sommar kan vara väldigt olika beroende på vem och var man är. Tur som en tokig, det är vad man har när man knallar runt i Stockholm i september 2015, ens anhöriga verkar må rätt bra och orosmolnen håller sig på hyggligt avstånd.
Sommar summa summarum.
Hej höst!

Höst - den årstid då äpplena smyger sig in i blombuketterna ...
Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. reorna struntar jag i, garderoben är full av snygga kläder (svärdotter ska hjälpa mej att rensa - men jag njuter att det är sol och +20°C, inte ens på Irland har det regnat :)

    SvaraRadera
  2. Anonym1:57 em

    Ditt sommarsummarum låter ju inte så dåligt. Och det är väl både generöst, solidariskt och snällt att skänka pengar till flyktigarna i st f att betala en lyxig grekisk ö-resa.
    Bara pluspoäng dårå :) Och en guldstjärna i kanten dessutom.

    Kulsprutan aom är ski-ttrött på runt trettio plusgrader sen i början av maj :((((

    SvaraRadera
  3. Kulsprutan, du gör mig ädlare än jag är. Vi hade bara inte bokat nåt. För det hade i så fall skett långt innan flyktingkrisen bröt ut.

    SvaraRadera
  4. Jag är mycket nöjd med sommaren. Har haft mycket jobb och träffat många trevliga människor. Nu är det spännande att sparka igång igen med kören. Vi är redan bokade för 6 eller 7 gudstjänster och lunchträffar. Och så julfester förstås. Hösten är härlig!
    Ingrid

    SvaraRadera