lördag, september 12, 2015

Naturligt i lördagstemat

Starka krafter råder i naturen. Det är vatten, det är åska, det är sol. Och det är vind.
Den här sommaren har luften ofta haft bråttom, väldigt bråttom. Vilket har satt sina spår.

Plötsligt en dag var den stora björken borta. Stormfälld, tursamt nog utan att ta med sig något viktigt på sin väg mot marken.
Kvar blev en dramatisk stubbe, som den naturligaste sak i världen. Lite uppiffad av de där växterna med rosa blommor som jag inte alls vet vad de heter, var de kommer ifrån.

Men väldigt naturligt är det alltihop, och det passar ju väldigt bra när lördagstemat är just NATURLIGT. Hos Musikanta finns en lista på presumtiva lördagstema-aktivister!

Okänd nykomling i naturen nära mig. Ni ser den bredvid stubben på bilden ovan. Någon som vet vad den heter?

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. jättebalsamin, anses som innovativ ogräs av många.

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Jo den sprider sig som ogräs, men är ju jättesnygg! Har tagit in och satt i vas, men det gillade den inte riktigt.

    SvaraRadera
  3. (inte många "ogräs" som är farliga - bara man slår dem innan frösättningen)

    SvaraRadera
  4. Jättefin blomma! som så många andra ogräsblommor som är vackra.

    SvaraRadera
  5. Jag trodde det var en orkidé - den påminner om en sådan. Fint inlägg som passar bra till rubriken denna lördag. Vad beträffar "Stigfinnaren" har jag googlat och fått upp en länk till bloggen. Men när jag kommer in där står det att sidan är borttagen. Jag får väl plocka bort henne så länge tills någon vet vad hennes blogg har för rubrik.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Visst är det balsamin Aina och den sprider sig väldigt "naturligt" :-) Vacker blomma men betraktad som ogräs eftersom den "tar över" hela backar utan vidare. Men vacker är den! Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. I en "naturskog" ligger det många omkullfallna träd. I en sådan skog - allt för sällsynt - gynnas mångfald i flora och fauna.
    Mångfald blir det inte där jättebalsamin, lupiner eller björnloka - för att inte tala om kirskål - flyttar in!
    Finns det nåt onaturligare än en granåker i Skåne? Jag gråter blod över dem.

    SvaraRadera
  8. För en stubbälskande så hurrar jag för dramatiken i din bild - före och efter kan en säga.
    Växten är mycket vacker - men naturen i sig slår även ut annan natur.

    SvaraRadera
  9. Naturen är fantastisk och bjuder på naturlig dramatik i vardagen... fina bilder. Jättebalsaminen är vacker, men som sagt ett riktigt ogräs...

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt funderat på att söka upp några balsaminfrön och kasta ut dem där jag tycker att de kunde förgylla tillvaron. Undrar om det kan räknas till naturligt ?;)
    De stubbar som lämnas kvar efter ett fälle brukar för det mesta bli en rätt trevlig naturinstallation.
    Så blev din!

    SvaraRadera