tisdag, september 08, 2015

Krossade tomater – och tisdagstema

Hur många förpackningar med krossade tomater kan en och samma människa ha?
Frågan uppstod sedan en väninna råkat lite illa ut och blev tvungen att storstäda i köksregionerna.
Men vi är fler som har anledning att fundera på svaret. När jag kollräknar visar det sig att jag har nio förpackningar. Och orsaken ...?

Jo men det är ju glasklart, inte sant? Det är ju så otroligt praktiskt med de där burkarna eller kartongerna! Sätter (tomat)smak på den enklaste anrättning, för att inte tala om Korv Stroganoff!

Alltså vill ingen vettig människa utsätta sig för risken att en dag öppna den där skafferi- eller skåpdörren, bara för att upptäcka att där inte finns en endaste liten tomatgnutta, vare sig hel, krossad eller passerad. Krossade är de hur som helst allra bäst. Gärna ekologiska.

Inte är det dyrt med tomatkross heller. Till råga på allt erbjuds de ofta till extrapris. Och så står man där i mataffären   ta tre, betala för två!   och försöker förgäves dra sig till minnes: har jag eller har jag inte redan köpt? Lite känns det som att man har gått vilse, in i en dimma där ett konservinköp är alldeles för oväsentligt för att bli ihågkommet.

I mitt fall är svaret, det vet jag nu i efterhand, att jo, jag hade redan köpt. Som tur är fanns det plats för fler. Dessutom, handen på hjärtat, det var väl bra att det var extrapris? Och att jag helt eliminerat risken för rätt lång tid framöver att stå där utan krossade tomater, för det vill ju absolut ingen!

När det gäller svaret på själva ursprungsfrågan så är det alltså: minst nio. Men vem vet, du har kanske också gått vilse bland mataffärens hyllor, har kanske ännu fler förpackningar med tomater?

Veckans tisdagstema är VILSE och man kan förstås tycka att jag tänjt på det rätt rejält ... men sällare lyss till den sträng som etc ...! Fler som gått vilse på ett eller annat sätt hittar du genom att klicka här.

UPPDATERING
Har hägern hamnat på irrvägar? Mötte den nyss på Reimersholme där den landade på kanotklubbens brygga. Den såg lite vilsen och ensam ut i mina ögon. Men snygg!
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Skrattar högt när jag läser ditt inlägg! Det är ju så sant! Krossade tomater är en sådan sak jag köper varje gang jag handlar av bara vana och här säljs burkarna i tre pack, gissar att jag har 8-9 burkar i skåpet!

    SvaraRadera
  2. HAHA har inte en enda burk
    hemma däremot en tub tomatpure.

    SvaraRadera
  3. vi hamstrar mindre nu när vi är två - dessutom räcker en förpackning två gånger numera... Jag försöker se till att få äta god mat hos de vuxna barnen i stället :)

    SvaraRadera
  4. Åh vilket kul inlägg! Känner igen mig alltför väl och kan, efter en snabbkoll i skåpet, konstatera att jag bara har 5 förpackningar (de flesta med basilika som kryddning). Alltså läge för komplettering vid veckohandlingen på fredag!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Just tomatsås köper jag sällan för många av, jag har det enbart i köttfärssås, är inte så överförtjust i annat än färska tomater.

    Men... jag har också några "är nog bäst att jag passar på att köpa"-saker i mina skåp. Bakpulver, disktrasor och plastpåsar, t.ex. Jag har så pass lite förvaringsutrymme att jag måste tänka mig för noga.

    SvaraRadera
  6. Oj vad jag känner igen mig :) Bra att ha, eller hur?! Hoppas den fina fågeln hittade hem igen!

    SvaraRadera
  7. Haha.. jodu, nog finns det en viss igenkänningsfaktor här ;-) Kul inlägg, du är en mästare på att skriva !! ...och snygg häger där på brygggan !

    SvaraRadera
  8. Så lägligt med detta inlägg från dig för just idag tog jag min sista kartong, och tänkte 17 också och till på köpet glömde jag att bunkra upp med nya. Tackar och bugar för påminnelsen för precis som du så är det något även jag har på lager :D Hägern ser faktiskt vilsen ut i mina ögon. Snyggt fotat för fåglar är inte lätta att fånga.

    SvaraRadera
  9. Haha, tror bloggaren har blivit lite vilsen och vimsig...
    Uppträder mer som en hamster än som en virrpanna...
    Jag har samma tendens ifråga om vissa grejer, dock inte just tomat.
    Men hamstring är en mänsklig rättighet

    SvaraRadera
  10. Nu har jag kollat med väninnan som är upphovet till den här posten:
    hon hade elva tomatförpackningar ... och vann därmed den tävlingen. Åtminstone tills någon ny tomathamstrare träder fram!

    SvaraRadera