måndag, juli 20, 2015

Sommarkonst

Att gå på konstutställning är ett alltför sällan förekommande nöje numera. Förr rände jag runt på gallerier var och varannan helg. Nu får jag ta mig i kragen för att komma iväg, ändå missar jag spiksäkert Vårsalongen på Liljevalchs varteviga år.

På plats i Barndomslandet har man gott om konst på armlängds avstånd, även om vernissagerna inte duggar lika tätt som på Hornspuckeln i Stockholm. Men Rackstadmuseet i Arvika har en fast utställning som alltid kan ses och ses igen. Mer konst till salu kan ses inne i staden, och en kort bilutflykt tar besökaren vidare till fler gallerier, flera vid sjön Racken.

Lars Lerins eget museum/galleri i gamla danspalatset Sandgrund i Karlstad har jag skrutit om förr här på bloggen. Ska absolut ta mig dit i år igen, denne superproduktive man har säkert hängt upp nya akvareller som fyller åskådaren med häpnad.

Nu har jag också kollat in vad som för mig var ett nytillskott: Sliperiet i Borgvik. Stora öppna utställningslokaler, sinsemellan väldigt olika konstnärstilltal och dessutom möjlighet till mat vid runda bord  det såg trevligt ut, men vi kunde inte proväta eftersom det var fullsatt, trots rätt så rejält tilltagna priser (broccolisoppa för 95 kronor var billigast).

Borgvik bjuder på en vacker miljö, med resterna av ett gammalt järnbruk och en stor kvarn inbäddade i grönska och vatten. Kanske dags för ett besök?

På entréplanet ligger biljettkassan, serveringen och shoppen. 80 kronor kostar det att gå in. 200 000 kronor kostar stora tavlan till vänster ...
Ljus och rymd över nedervåningens utställning.
Kul och nytänkt konst: Camilla Hällgren leker med människor och saker. Verket på bilden som är en skildring av det så kallade livspusslet är beskuret. Se mer av henne på Little Sweden Art.
Lätt att fastna framför Camilla Hällgrens bilder!
Under takbjälkarna på Sliperiets övervåning: spännande glasskog av Ingalena Klenell. 
 Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Bosse 312:59 em

    Sliperiet i Borgvik låter intressant. Kvarnen där i krokarna var vårt ställe för att mala div. hushållsmjöl. Jag lär ha åkt med pappa som 4-åring, den dryga milen till kvarna. Rackstadmuseet har jag besökt några gånger. Det nutida Mecka för konst i Värmland har jag tyvärr inte besökt ännu. Lars Lerin får oss Värmlänningar att bli en aning malliga. Han är tycker jag denna tidens klart lysande stjärna på den bildmässiga himlen.

    SvaraRadera
  2. Lerin en mästare, absolut. Men jag fick en ny favorit: Camilla Hällgren! Dom tävlar inte alls med varandra. Njutbara var och en på sitt sätt.

    SvaraRadera
  3. Var på Sandgrund och såg Lars Lerins utställning för några år sen och blev mäkta imponerad. Hur hinner han? Sover han aldrig? Vilket enormt arbete han lägger ner på sina akvareller. Hans konst är ju väldigt speciell - inte så nyskapande kanske. Men vem skulle komma på att måla av en persisk matta i detalj? På så vis är det ju nyskapande förstås...
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Musikanta - jag blev än mer tagen av att Lerin målat bokhyllor, varav en full med pärmryggar ... klart nyskapande, eller hur?!
    Hannele - vassego!

    SvaraRadera
  5. Lerin älskar jag både med och utan konst. Det han målar förstår mina ögon sig på. Annars är jag inte mycket för knepiga installationer och tavlor som jag inte förstår.
    Jag är mycket mer öppen för olika musikstilar och ränner på betydligt fler konserter än utställningar.

    SvaraRadera
  6. Vist er det fint i vakre Borgvik! Rackstadmuseet må jeg besøke en gang. Takk for tips! Kram. Kari

    SvaraRadera