tisdag, juni 09, 2015

Tisdagstema LAGAD


Det lär ha blivit populärt att göra sin egen korv igen. Med kött, kryddor, någon sorts fjälster och köttkvarn är det "bara" att skrida till verket. Påstås det.

Jag vet inte, för jag har aldrig försökt och kommer med största sannolikhet heller aldrig att ge mig på äventyret. Det behövs ju heller inte, när andra lagar maten så bra! Färdiglagad korv på mitt bord, alltså.

Korvutbudet är enormt, kanske inte lika stort på vårt närmsta Ica som på KaDeWe i Berlin (bilden, ett häftigt reseminne!), men nog räcker det ganska långt. Själv är jag galet förtjust i Scans chorizo, och falukorv är heller aldrig fel.

Min mamma berättade gärna om gubben som muttrade, när idébrist i matlagningen kom på tal, att "jag kan omöjligt förstå hur det kan vara ett problem att hitta på vad man ska äta när det finns falukorv!" Han hade faktiskt en poäng!

Veckans temaord för tisdagstemat är LAGAD och därav kommer det sig att jag funderar kring korv. Fast ser också en annan bild från Berlin, den från entrén till en tandläkarmottagning. Där man förvisso också kan få ett och annat lagat ...

Fler temabilder hittar du som vanligt via den här länken. Trevlig tisdag - en dag då det faktiskt inte stormar, knappt ens blåser! Även om det hinner ändra sig innan dagen är slut, förstås.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Oj så mycket korv! Kommer aldrig heller försöka mig på att göra egen korv.
    Gillar ingången till tandläkaren :)

    SvaraRadera
  2. Vilket utbud av korv! Där skulle jag ha svårt att välja! Det är bra att vi har fått "roligare" och bättre korvsorter här hemma!
    Så där trevlig ingång är det inte till min tandläkare men han är bra ändå!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Korv i långa banor dock inte min favoriträtt! Är lite kinkig när det gäller vad de blandar i korven men visst har utbudet förbättrats mycket i Sverige och kötthalten och smakerna höjts, så det är ett framsteg!

    SvaraRadera
  4. Det var en riktig korvaffär annat än Coops charkdisk.
    Trevlig ingång till tandläkaren, går bara dit vid behov är ju så dyrt.
    Ha en bra vecka:-)

    SvaraRadera
  5. Här var det korv i långa banor. Korv gör inte heller jag själv. Det finns så många goda att köpa fast det är klart de innehåller lite tillsatser men äter man inte så ofta är det helt ok. Finfint på temat.

    SvaraRadera
  6. Tror inte att jag heller kommer att försöka. Utbudet är så stort ändå!

    SvaraRadera
  7. Nu äter jag ju inte korv trots att utbudet är så stort och därmed är egen tillverkad korv uteslutet. Men din bild och tillhörande intressanta rader är som gjort för temat ;-) Fyndig entré till tandis. Ingen risk att gå fel iallfall.

    SvaraRadera
  8. Korvstoppning? Nej tack, färdiglagad korv, ja tack, falukorv, nej tack... Det finns så mycket godare korvar så falukorven får stryka på foten. Eller så beror det på att jag inte är uppväxt med svensk falukorv utan finsk bastulänk, hihi

    SvaraRadera
  9. Mange deilige pølser der !
    Herleg bilde.
    Her i huset lagar me grove pølser til jul. Mór kallar me dei.
    Det er tradisjon, litt jobb, men deilig mat.

    Klem frå Anne-Mari

    http://amosinblogg.blogspot.no

    SvaraRadera
  10. Ursäkta att jag blev sen, gäller ditt förra inlägg, ang. Flaggor. Eftersom vi driver ett företag och bor väl synligt från alla håll och kanter, har vi flaggor uppe, både den Svenska och Skånelandsflaggan. Flaggan BÖR hissas .... och den BÖR tas ner vid solens nedgång. Innan var lagen att den SKALL o.s.v. Det tog en stund och sedan ringer Polisen och frågar om vi har tillstånd att ha flagga ??????
    Jodå vi är Svenskar av födsel och ohejdad vana. Vid ett tillfälle blev vi bestulna på hela vår fasadbelysning, jodå vi både såg och hörde det, men vem vågar gå ut till 2 yngre muskulösa män i färd med att stjäla. Ringde polisen samt gav en utförlig beskrivning av hur de såg ut, klädsel osv samt märket och färgen på bilen, som bara kunde köra åt ett visst håll. Ut och haffa dem lydde vårt råd. Men se nej det går inte. Anmälan hos polisen tog exakt 16 minuter, han som tog emot anmälan var definitivt inget proffs på datorer. Vi hörde nämligen: hur gör jag sen, vilken knapp skall jag trycka på, skall jag göra o.s.v i all oändlighet, eller rättare sagt 16 min. En bil med stöldgods hinner rätt långt på 16 min. de kunde kanske hittas i en tjuvgömma plus vår Glassflagga som också stals.

    SvaraRadera
  11. Jag har svårt för korv. Man vet inte vad det är i dem och det slår aldrig fel, jag får alltid något äckligt! Jag älskar egentligen falukorv och allra helst rå men varje gång jag äter det får jag broskbitar och jag tycker det är så vansinnigt äckligt! Hur svårt ska det vara att göra korv utan stenhårt brosk och ben i!

    SvaraRadera
  12. Anonym7:47 fm

    Vill än en gång påminna om Tegels utsäkta inbakade falukorv.
    /ullaw

    SvaraRadera
  13. köper färdigt men det finns verkligen mycket bra att köpa, dottern har gjort egen korv (vi kan klappa kossorna innan vi cyklar till gårdsbutiken och köper deras egna korv).

    SvaraRadera
  14. P.S.
    jag lyckades inte smaka alla KaDeWes 500 olika prickiga korvar, men en liten osttallrik till lunch fick jag :)

    SvaraRadera