onsdag, juni 24, 2015

Hej Jacqueline!

Hon heter Jacqueline och har varit på plats i ganska exakt 50 år. Födelsedagen inträffade på midsommarafton, men hur det gick med firandet har jag ingen koll på.

Jag har passerat henne otaliga gånger på väg mellan Stockholm och Barndomslandet, men jag har aldrig sett henne med egna ögon. Förrän nu. Hon kräver nämligen en avstickare från E18, och jag har inte haft några andra ärenden att uträtta i Kristinehamn.

Pablo Picasso gjorde en serie skulpturer (Les Dames des Mougins) med sin egen hustru Jacqueline som ”modell”, ett kantigt fruntimmer kan man misstänka, att döma av den 15 meter höga skapelsen gjord i naturbetong ... En norsk konstnär, Carl Nesjar, stod för hantverket och Picasso följde arbetet via film och stillbilder, med koll så att verket blev som han skissat det.

Kristinehamns Jacqueline är ett av världens största konstverk som bär Picassos signatur. Hon står vid inloppet från Vänern till stadens hamn och påminner lite, jo lite i alla fall!, om Frihetsgudinnan som vaktar vattenvägen till New York. Hon är en stor berömdhet och drar många besökare, både svenska och utländska, till den natursköna udden där hon står.

Värd en omväg? Ja åtminstone om man väntat på att möta henne i ett halvt sekel! Dessutom ser det ut som om det är perfekt att packa upp picknickkorgen vid hennes fötter. Även om just jag ingen korg hade.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer: