söndag, oktober 05, 2014

Ger du dricks på en SKYLTSÖNDAG?

Det där med dricks, det är inte alldeles enkelt.
Vi betalar ju serviceavgift på alla sorters restauranger. Men hur det än är med den saken, så förväntar sig personalen oftast en liten extra dusör.

Och har de ansträngt sig, varit trevliga, tillmötesgående och snabba så kan det väl vara värt några kronor.
Det tycker i alla fall gänget som jobbar på en av serveringarna i kedjan Joe & the Juice, just denna belägen mitt i Stockholm.

Jag undrar bara en sak: har de verkligen kollat att det inte finns en stad som heter Tipping i Kina?
Skyltsöndag är det hur som helst här i bloggvärlden.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym12:41 em

    Ibland vill jag verkligen inte ge nåt extra. Så det så.

    SvaraRadera
  2. Men, används dollar som valuta i Stockholm? Och språket verkar också ha blivit det från det stora landet i väst. Eller det var kanske turister från USA som var på besök?

    Dricksen är ju egentligen inräknad i de svenska restaurangpriserna om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  3. Susanne - jag gjorde samma reflektion som du. Men det surrade rätt många språk runt den där disken, så dollarsedlarna kom väl från långväga kunder som kände sig hemma.

    SvaraRadera
  4. Ett kul försök att få lite extra!

    SvaraRadera
  5. Jag ger bara dricks på restauranger med bordsservering och där jag känner att personalen gjort ett bra jobb, så snål är jag! Jag kollade google maps, där känns i alla fall inte Tipping igen som en stad i Kina...

    SvaraRadera
  6. Under lunch på Hisingen betalar jag inte dricks, och är sällan ute på kvällarna :)
    I London har olika restauranger olika regler; 12,5% Service charge får man reda på först när dags att betala.

    SvaraRadera