torsdag, oktober 30, 2014

Fådda blommor - av mig själv ...

Visst är man väl värd en blomma ibland, utan särskild anledning? Fådda blommor (tack Kurt Olsson!) är underbart, men alla kan ju köpa ...
Se denna ljuvliga bukett som jag gav mig själv härom dagen.

Det gick till så här: på väg hem från jobbet med en kollega ville hon kika in i en blomsterbutik som hon gärna gynnar.
Jag skulle ingenting ha, men hade inget emot en liten omväg. För tittar på växter av alla de slag, det gör jag gärna nästan när som helst.

Och medan väninnan köade med en kvast rosor ser jag hur floristen binder en originell bukett till kunden som står i kassan med kreditkortet i högsta hugg.
En ovanlig kombination är det: två stora kryss, en fantastisk jätteros och tio blekrosa rosor, allt omringat av "greenbells", en ny bekant för mig åtminstone vad namnet beträffar.

Bastsnöret slås i flera varv runt skaften, kunden nickar belåtet, får med snittblomsgödning, allt i stort paket och kasse. Bara betalningen återstår. Jag håller andan: milde himmel vilken tjusig kreation, den kommer att kosta HUR mycket som helst ... hinner jag tänka innan kassaapparaten visar 169 kronor.
Va?! Vilket kap!

Jag rättar in mig i kön och när det blir min tur viftar jag med tummen åt det håll buketten nyss burits iväg.
-En likadan! säger jag.
Det får jag.

Det var en vecka sedan. Blommorna är fortfarande lika fina, bara lite mer utslagna.
Fådda blommor kan man helt enkelt få av sig själv. "Because you´re worth it", typ.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Har försökt ta bort mitt spam block men det lyckas inte. Det var ju så enkelt att lägga dit det. Borde vara lika lätt att ta bort, tycker jag. Någon som har ett tips?

3 kommentarer:

  1. Jättefint! Man får unna sig ibland.

    SvaraRadera
  2. Jag blir gladare när det står färska blommor på bordet, vem som köpt dem spelar ingen roll.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:51 em

    Solklart är du värd en vacker bukett med tanke på allt du firar i dagarna.

    Heja skorpionerna här i världen!

    K-sprutan

    SvaraRadera