tisdag, september 16, 2014

Tisdagstema TURKOST


Musikalen "Hair" har jag sett i en rad olika varianter. Men den första, den stannade i minnet. Den spelades på Scalateatern i Stockholm, med Anne Nord, Bruno Wintzell och Ulf Brunnberg, för att nämna några i ensemblen.

Och i dialogen fanns en replik som jag kan höra för mitt inre öra när som helst, trots att den uttalades 1968. Tjejen har köpt en blågrön skjorta till killen hon är kär i, men läget är inte det bästa, ens för presenter. Han tittar surt på plagget och säger:
-Förresten tycker jag inte om tukrost.

Detta kom jag osökt att tänka på när tisdagstemat är TURKOST (inte tukrost, alltså, men ni fattar). Själv är jag jätteförtjust i den färgen, på kläder, på prylar, på ögonlocken, ja till och med på naglarna nån gång ibland, just nu på tårna faktiskt ...

Mer turkost, förutom min glittriga ring och min glamorösa solfjäder, finns att beskåda om man tar vägen via den här länken.
För oss som gillar både tukrost och turkost, alltså. Även om man bara sett "Hair" i Milos Formans tappning.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Snygg ring och snygga naglar! Jag är också en turkosälskare.

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilka snygga bilder. Turkost nagellack har jag inte ens tänkt på att jag skulle kunna ha.....Kanske ska jag prova det?

    SvaraRadera
  3. jag såg Hiukset i Åbo på finska typ 1969, artisters namn minns jag inte... Snyggt!

    SvaraRadera
  4. Kör hårt Gärdsmygen! Man har inte roligare än man gör sig och inte behöver det bli dyrt heller! En liten flaska 25 spänn sisådär!

    SvaraRadera
  5. Aha Hannele, har jag nu utökat mitt finska ordförråd? Hiukset = hår?!

    SvaraRadera
  6. ja, såg nu att det finns en ny uppsättning av Hair i Åbo i Finland med medelålders dansare, som tror på kärleken! Kul!

    SvaraRadera
  7. Läcker bild med ringen och fjädrarna! Snyggt nagellack också, även jag är ett stort fan av turkost.=) Kul med repliker som stannar kvar i minnet!

    SvaraRadera
  8. Det var ett perfekt tema för dig alltså! Själv hade jag det lite svårare..... Turkost och limegrönt, ja jag får väl testa kanske :) /Anette

    SvaraRadera
  9. Så läckert med fjädern och ringen! Jättesnyggt! jag har också turkost nagellack :) Och jag gillar också Hair :)

    SvaraRadera
  10. Du de smycket hade jag inte tackat nej till och läckert nagellack i turkost de har jag med. Oss emellan, jag har nästan hela regnbågen i nagellacks färger :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  11. Å, jag älskar turkos! Och har det även på tårna... just nu! Och har haft hela sommaren. Matchar min fina långklänning som är i turkos, marinblått och grönt.

    SvaraRadera
  12. Å, vi är MÅNGA som gillar den där färgen!

    SvaraRadera
  13. siken läcker ring. jag har ett par matchande örhängen! vi kan dela på dom, hihihi….
    ella

    SvaraRadera