onsdag, februari 05, 2014

Efterhängsen

Hänga, det är ordet som gäller numera om man menar, urmodigt, att umgås, ses, träffas. Man hänger med folk after work, tonåringar hänger efter skolan, små barn leker inte, de hänger med varandra.

Det där hängandet har med andra ord blivit riktigt efterhängset, synonymerna faller i glömska. Sedan kan man ha olika åsikter om effekten: blir språket rikare eller fattigare? Svaret överlåter jag till dig att avge.

En verkligt efterhängsen jultomte hittade jag alldeles nyss. Märkligt nog en som obemärkt dinglat ovanför min huvudkudde i sängen där jag sovit rätt många nätter sedan Knut påbjöd tomtarnas utmarsch.

Fast i själva verket är mitt fynd kanske inte ett skvatt konstigt. Det handlar väl bara om att även tomtar anpassar sig till nya tider, tider när det gäller att hänga, på rätt plats, med rätt sällskap och gärna ganska länge ... Man måste ju hänga med!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym2:51 em

    Välhängt är ju gott ...

    SvaraRadera
  2. Det bästa gömstället är att vara helt synlig! Bra jobbat, tomten!

    SvaraRadera
  3. För några år sen hängde man inte, man VAR...
    - ska vi va?
    - nej, jag är med en annan.

    Jag har hört av kollegor med barn i övre tonåren att ungdomar är tvåspråkiga. Hennes har ett hemskt tugg med jämnåriga, men skriver och talar oklanderlig svenska när de måste.
    Å ja ba:
    - Det låter betryggande.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört det i den betydelsen - måste vara någon avart från Kungliga Hufvudstaden.
    Om någon hänger t.ex. i baren kan den väl mycket väl vara ensam förutom bartendern...

    Själv hänger jag tvätt och upp mina kläder.

    SvaraRadera
  5. Överväger att låta honom hänga kvar ...

    SvaraRadera
  6. jo, det finns lite kvar i bokhyllan

    SvaraRadera