tisdag, januari 14, 2014

Tisdagstema SKRÄP

Vi genererar oavbrutet massor med skräp. Men vi tillhålls också att sopsortera, återvinna, snåla på plasten och återanvända förpack-ningar så gott det går.
Det där tycks inte gälla riktigt stora ägodelar. Skrotbilar lämnas i skogen, avidentifierade i görligaste mån.
Och båtar!

I flera år har den legat utanför Årsta Holmar utanför Södermalms södra sida. Ingen har synts i dess närhet, den har bara legat där. Och legat. Och legat. Uppenbarligen övergiven av sin ägare. Många är vi som ilsknat till över det där vraket, en nedskräpning som hotar miljön, fågellivet, badvattnet, ja hälsan faktiskt.

Då och då har någon kontaktat en tidning och en eller annan notis har det blivit, men båtskrället har legat lika orört.
Så började eländet sjunka för någon vecka sedan. Aktern hade uppenbarligen sprungit läck. Vad fanns där inne, redo att rinna ut i Årstaviken? Bränsle, kan man anta. Och annat också säkerligen.

För några dagar sedan tog jag bilden nedan. Då hade någon lagt ut länsar runt det sjunkande skeppet. Vilket inte gjorde mig gladare, egentligen. Men däremot ännu oroligare. Hur kunde det bara få ligga där?
Skräp av värsta sort!

Men detta är en historia med vad åtminstone jag betraktar som ett lyckligt slut. För i går fraktades vraket bort. Och holmen ligger kvar ostörd, kanske läckaget blev minimalt. Ägaren kom undan. Man kan utgå från att det är vi skattebetalare som står för kostnaderna.
SKRÄP är hur som helst denna veckas tisdagstema.

Låt mig tillägga att jag tycker att det är skräp att folk som besvärat sig med att skaffa en stor båt inte kan göra sig av med den på ett anständigt vis när de tröttnar.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Så skönt att det fick ett slut :)

    SvaraRadera
  2. Men så märkligt ändå - kan man inte spåra ägaren till en så pass stor båt? Skönt att den är borta nu!

    Ja vi fattar inte alls hur den där bilen har hamnat där i skogen. Det är minst ett par km till närmsta väg! Och stigen vi går på är inte alls så bred att man kan köra bil på den!

    SvaraRadera
  3. Superskräp vill jag säga! Men så skönt att det nu är borta!

    När jag var liten så bodde jag på Ringvägen och på skolrasterna var vi ofta nere vid Årstaviken!



    SvaraRadera
  4. Superskräp vill jag säga! Men så skönt att det nu är borta!

    När jag var liten så bodde jag på Ringvägen och på skolrasterna var vi ofta nere vid Årstaviken!



    SvaraRadera
  5. Anonym12:29 fm

    Oj, inte bra att de låter dessa plåtlådor ligga och guppa och rosta. Kom att tänka på Costa Concordia, den ligger visst fortfarande och rostar sönder utanför Italiens kust.

    SvaraRadera
  6. Skräp av ägaren att bara överge sin båt så där! Tur att det blev ett bra slut och att båten är bortforslad! Man upphör aldrig att bli förvånad!

    SvaraRadera
  7. Hur kan man bara lämna en stor båt?? Skönt att båten till slut fraktades bort och hoppas den inte hunnit förgifta vattnet.

    SvaraRadera
  8. Visst förundras man över människors handlande!

    SvaraRadera
  9. Anonym9:54 fm

    Finurlig tematolkning!

    SvaraRadera
  10. Fint och intressant inlägg!
    Ingrid

    SvaraRadera
  11. Väldigt konstigt tycker jag att låta en stor båt bli skräp och ännu värre att sedan inte ta ansvar för det, men historein fick ialla fall ett lyckligt slut!

    SvaraRadera
  12. Nu får jag i bakhuvudet något jag såg på TV, några tjejer som hade en firma där de skrotade just gamla båtar. det var tydligen svårt med skrotningen, eftersom de måste plockas isär och sorteras. Smart affärsidé, hoppas att båten kom till en sån firma som ser till att hantera båten så att den inte förstör mer än nödvändigt fortsättningsvis...

    SvaraRadera
  13. Historien med båten fick till slut sin upplösning. Men nog är den lite av en väckarklocka, är det så här det ska vara? Kommunen, har inte dom någon skyldighet att agera undrar man.
    Du har förmodligen tagit sista fotot på den skutan...

    SvaraRadera