söndag, november 17, 2013

En etikett som försvinner

Hon har ritat sin sista kollektion, ”Höst 2013”.
Himla tråkigt för oss som gillat Gunilla Ponténs stundtals rätt vildsinta kreationer, utan grubblerier kring vem som är ”för gammal” och dessutom inte sällan i modeller skurna så att även den rundare kroppen får plats.

Jag är en av dem som haft turen att kunna köpa GP:s kläder till nedsatt pris, eftersom firman i åratal haft en outlet på Lidingö (dock bara för några få dagar åt gången) – för hur man än ser på saken och hur beundrande och köpsugen man än är, så har plaggen som regel haft en ganska rejäl prislapp i butikerna.

Men grejerna håller, både vad beträffar stil och slitage. Alltså har jag i dag både sommar-, vinter- och regnkappa med en lapp med Gunilla Ponténs namn i nacken. Samtliga inköpta för minst tio år sedan ...  I min garderob finns dessutom ett antal klänningar och några jackor, om sanningen ska fram. Alltihop tvättas i maskin, ull såväl som andra material! Somligt måste förvisso strykas, men det är smällar man får ta.

Jag får väl se fram emot att så småningom avyttra mina fynd på vintageauktion, sådana har ju blivit vanligare nu. Och utan tvekan kommer GP att passa där. Ni såg förhoppningsvis utställningen av hennes kläder genom åren som visades på Nordiska museet 2004? Då fick man också hennes livs historia, den är sannerligen inte dålig den heller.

Helt borta ur branschen tänker Gunilla dock inte bli med den här höstkollektionen. Något blir det, något nytt, men vad har såvitt jag förstår ännu inte avslöjats. Tills vidare får hennes fans fortsätta använda det vi redan har. De modigaste (dit jag inte hör) följer hennes exempel med dramatiska huvudbonader och sotade ögon på väg mot 90-årsdagen. Heders, Gunilla, en äkta modeikon! Din etikett lever vidare även om den råkar bli antik!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym4:54 em

    Alltid lika trevligt med lite reapriser!

    SvaraRadera
  2. Anonym11:51 fm

    GP är absolut en modeikon att beundra av många anledningar.
    Blyg är hon inte heller :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Nä blyg är väl det sista ordet man kan komma på i samband med GP! men kul, det är hon!

    SvaraRadera
  4. jag har nog aldrig haft hennes kläder,
    de kom aldrig till Hisingen...

    SvaraRadera
  5. P.S.
    GP betyder Göteborgs-Posten

    SvaraRadera