lördag, maj 11, 2013

Vackraste vårfloden

 Den vackraste vårfloden rinner längs Ringvägen på Södermalm i Stockholm. En flod av tulpaner, lite tilltufsad av vintrarna, lite glesare med åren men fortfarande bedövande vacker. Nyss var här inte ens grönt. En och annan "kvarglömd" hundbajs dök upp, men det kan knappast kallas för ögonfägnad.

Och så händer det! Jag såg de första utslagna i förrgår kväll. På bussen hem i går eftermiddag utbrast en förbluffad medpassagerare:
-Men i morse såg jag högst fem!
Några knoppar finns fortfarande. Tulpaner står lite längre än fruktträdens blommor. Ta en omväg och njut av den vackraste vårfloden!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Hann inte med mer än Kungsträdgården en timme på lördagsmorgonen när jag och MM var uppe och hälsade på barnbarnen (och var barnvakt) i Stockholm. Men det räckte långt...
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det sköna med tulpaner är att de är vackra även när de vissnar.
    Härlig vårflod...

    SvaraRadera
  3. I Norrköping har de satt blå blommor som fungerar som en flod i "promenaderna" - men jag har aldrig varit så nära att jag sett vad det är. Krokus?

    I år blev jag himla förvånad över att det kom upp så många tulpaner och påskliljor i min trädgård, vill minnas att det varit dåligt med dem i ett par år.

    SvaraRadera
  4. Anonym3:17 em

    T o m maskrosor är väl välkomna efter er mega-vinter?
    Vackra tulpaner på dina fina foton!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. jag såg något liknande idag, vid den tråkiga väg 155 och vid en rondell, massor.

    SvaraRadera