fredag, februari 01, 2013

Veckans fönster är BLÅTT

Blått är en vacker färg. Den gör sig bra på textilier, på keramik, i naturen, på glas, ja på nästan allt. 
Så när Veckans fönster ska vara just blått är det lätt att dra sig till minnes interiören i Kaiser Wilhelms Gedächtnis-kirche i Berlin, där en glasmosaik bildar både vägg och fönster och ger kyrkorummet en mycket speciell prägel. Kyrkan är under renovering, men man kan ändå leta sig in och möta allt det blåa.

Och eftersom jag inte lyckats hitta bilder till ett enda Veckans fönster-tema tidigare i år slår jag till med två bilder i dag.
Fotot nedan är från Gran Canaria. Där, precis som i Grekland, gillar man blått i stadsbilden. Det blåa tillsammans med de kritvita väggarna skänker svalka på något vis, det ser fräscht och tilltalande ut - inte sant?

Dessutom anar jag solvärmen när jag tittar på bilden, hur kinderna rodnar, jag förnimmer fläkten från det salta havet. Skulle inte ha något emot att fara iväg söderut, allra helst redan i morgon ... men här väntar blåst och kallt, om jag förstår meteorologerna rätt.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Första fönstret är otroligt mäktigt med jesus figuren i förgrunden!
    Det andra är så vackert i sin enkelhet.Mmmm,känner också värmen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag kan dela med mig av lite mera Medelhavskänsla till dig! Tog ett fönster från Kreta. Kyrkfönstret är verkligen pampigt!

    SvaraRadera
  3. Två olika fönster, det första pampigt, det andra enkelt och mysigt! Fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Vackert, Berlin, kanske har jag varit där...

    SvaraRadera
  5. Jättefina fönster - vart och ett på sitt sätt.

    Ha det!

    SvaraRadera
  6. Otroligt ståtlig interiör i den kyrkan. Tror mig ha varit i den en gång för många år sedan då jag tog en busstur över dagen till Berlin.

    Rejält blått även i den andra bilden.

    Kul du kom med igen, men jag förstår att mina teman inte alltid är så lätta.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:21 em

    Pampigt där inne i kyrkan, har bara varit på utsidan. Fönster nummer två är skönt vackert, gillar!!

    SvaraRadera
  8. Det var två stycken mycket olika fönster det, men likväl blåa båda två. :-)

    SvaraRadera
  9. Ser pampigt ut!!

    SvaraRadera
  10. Två verkligt fina och passande bilder på veckans blåa tema. Kaiser Wilhelms Gedächtnis-kirche i Berlin är alltid lika spännande att gå in i och uppleva hur det rådande ljuset ute varierar och påverkar mosaiken. Har man dessutom tur att där är mässa med musik eller konsert, som jag fått vara med om, så är upplevelsen total!

    SvaraRadera
  11. Då är det väl bara att välja bild efter sinnestämning. Rent perspektiviskt väljer jag Kanarieön.

    SvaraRadera
  12. Underbar blå glasmosaik på första bilden. Den skulle jag gärna vilja se i verkligheten.
    Grekiska vita hus med blå fönster går inte heller av för hackor. Vackert!

    SvaraRadera
  13. Så härligt med det stora blåa fönsterpartiet i kyrkan! Skulle också gärna se den live.

    SvaraRadera
  14. Mäktig bild från kyrkan men det vackra enkla fönstret tilltalar mig mer. Om jag kommer till Berlin ngn gång vill jag självklart se den fina mosaiken.

    SvaraRadera
  15. Två vackra blå fönster du bjuder på. Det var länge sedan jag besökte Gedächtnis-kirche. Närmare bestämt på 70-talet! Hade gärna gjort en resa dit!

    SvaraRadera
  16. Fina fönster, verkligen speciellt med blåa fönster, det hör inte till vanligheterna.

    SvaraRadera