onsdag, oktober 17, 2012

Tysk tröst

Det kan knappast ha undgått någon: det svenska fotbollslandslaget gjorde en usel första halvlek i matchen mot Tyskland i går kväll.
Själv gav jag upp allt intresse för matchen när Sverige låg under med två bollar, men kunde ändå snappa upp att det till och med blev fyra tyska mål medan "vi" fortsatt var mållösa.

Allt tyder på att många, även de ivrigaste fotbollsvänner, bytte tv-kanal i den situationen. Men de som ändå höll ut fick sin belöning. En helt osannolik upphämtning blev det, och slutresultatet 4-4 lär ha försatt en stor det av den tyska nationen i chocktillstånd, kombinerat med sorg.

I dag får de ledsna tyska fansen dock tröst. Hela veckan ut får alla tyskar gå gratis på Astrid Lindgrens Näs. Det ligger i Vimmerby - mitt i den miljö där Astrid Lindgren växte upp. Här kan man besöka Astrids barndomshem och se en utställning om hennes liv och författarskap. Och, påpekar man, eftersom Pippi, Emil och alla de andra har massor av vänner i Tyskland har Näs alltid många besökare därifrån.

Måtte de nu bli glada, glömma förtreten, sluta drömma mardrömmar om Zlatan, Elmander och Hamrén!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Är man stark så måste man vara snäll. Det vet både Pippi och Bamse.

    SvaraRadera
  2. Häftigt!
    Såg inte matchen men...

    SvaraRadera
  3. P.S.
    ibland kan vingar ersätta flytväst

    SvaraRadera
  4. Jag har ju inte koll på nåt med fotboll, men kunde inte undgå matchen när jag scrollade på facebook. Sjöng lite för mig själv på en schlager från 60-talet som jag bara minns en strof ur: Er steht im Tor, im Tor, im Tor und ich dahinten...

    SvaraRadera