måndag, september 10, 2012

I Fredrika Bremers anda

Fredrika Bremer
För några veckor sedan var jag i Skåne, på ett återkommande arrangemang som Fredrika Bremer-förbundet anordnar, i år för fjärde gången. Det heter Apelrydsseminariet och har som syfte att spegla läget kring jämställdheten i Sverige och världen.

Många kloka och spännande kvinnor medverkade (ja några män också) – de olika delseminarierna kan ni se om ni klickar på den här länken.
Alltihop var intressant, men speciellt ett anförande fick mig verkligen att spetsa öronen och – ganska snart – att tappa hakan.

Det är Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt, som pratar om den svenska sexlagstiftningen. Och jag önskar verkligen att många, riktigt många, ska lyssna till vad hon har att säga. Här nedan har ni chansen, bara ett klick bort!

Jag tycker hennes anförande känns lika angeläget som en närbesläktad men ändå helt annorlunda bok jag brukar hävda att det är en medborgerlig plikt att läsa. Det är Majgull Axelssons ”Rosario är död”. Så långt från en feelgoodroman man kan komma, men så viktig! Om du inte läst den är det hög tid!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Min stora idol, sommarens roligaste loppisfynd var att hitta Hemmen i den nya världen : en dagbok i brev, skrivna under tvenne års resor i Norra Amerika och på Cuba (1853), en bok från tiden hon levde! Vi är ju födda i samma stad...

    SvaraRadera
  2. P.S.
    jag ska skriva färdigt min uppsats om hennes bok Presidentens döttrar, som kom ut 1834 och anses mer feministisk än Famillen H***

    SvaraRadera
  3. P.P.S.
    tycker bättre om göteborgskan Sun Axelsson

    SvaraRadera
  4. P.P.P.S.
    Birgitta Wistrand som presenterade har jag åkt buss med till någon kongress internationella kvinnoåret 1975. Madeleine Leijonhufvud tar lång tid på att komma till skott...

    SvaraRadera
  5. P.P.P.P.S.
    Göteborgare har varit duktiga på att jobba med prostituerade och hjälpa dem. Nu kommer många från andra länder och det har blivit svårare att hjälpa, men att man lyckades utvisa och straffa med långa fängelsestraff dessa män som hade kvinnliga slavar... Men kvinnorna har varit svårare att hjälpa... många har åkt tillbaka.

    SvaraRadera
  6. Veckans lästips:
    Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen, 1975

    SvaraRadera
  7. Hannele - det låter som ett spännande projekt du har på gång!
    Vad gäller Sun A kan man bara än en gång djupt beklaga att hon är död. Tikkanen alltid läsvärd!

    SvaraRadera
  8. Om Sun A:

    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2011/01/en-sol-som-inte-skiner-mer.html

    SvaraRadera
  9. Rosario är död - en läsupplevelse jag aldrig glömmer. Så stark att jag inte klarade av att läsa allt på en gång utan fick lägga den ifrån mig för att tänka och reflektera innan jag fortsatte.

    Mycket intressant inlägg av Madeleine Leijonhuvfvud. Inte visste jag att det är så illa. Fast i och för sig, Katarina Wennstam har ju skrivit en hel del om hur man tolkar lagen vid våldtäkter. Det går långsamt framåt, men trots allt åt rätt håll, hoppas jag.

    SvaraRadera
  10. Susanne - jag önskar verkligen att alla skulle läsa boken om Rosario!

    SvaraRadera