lördag, augusti 25, 2012

På bokköparnas topplista

Vi pratade böcker, vännen S och jag – ja, vi gör ofta det, det är lätt att hamna där när två som gillar att läsa möts.
Men just den här gången var han irriterad på böckernas värld. Varför? Jo, han hade knallat in på ett Åhléns-varuhus för att lägga upp ett litet boklager inför sommarens lediga stunder.

Och vi vet hur det är: den bokhandel finns inte som inte har en bästsäljar-lista tydligt exponerad i butiken. Förstaupplagorna har ofta egen placering, pocket-toppen en annan. Åhléns är inget undantag.
S går till de nyutgivna, de med hårda pärmar. Kanske ligger där något och lockar, något som inte kan vänta tills den långt billigare och lättare pocketversionen finns att tillgå?

Fast den verklighet som möter honom är inte alls vad han väntat sig.
-Fem receptsamlingar och en bok om kungafamiljen, säger han förtrytsamt.
-Det blir ju inga kvar till mig! Inte ens hälften är vad jag kallar riktiga böcker! Fattar inte detta: ligger folk på stranden och i hängmattan och läser om hur man lagar mat?

Länge har jag tänkt gå förbi bokavdelningen och kolla läget med egna ögon.
Nu har det blivit av.
Och, käre S, jag har inget glädjebudskap att komma med. Visserligen är kungligheterna nu osynliga på tio-i-topp, men antalet matböcker har ökat till sex. På platserna 1 till 4 finns tre deckare (Viveca Sten, Mari Jungstedt, Roslund/Hellström) och så hamnar Zlatan precis utanför prispallen.

Nog är det fascinerande, detta fantastiska intresse för receptsamlingar, böcker om mat, olika sorters hälsodieter – sida vid sida med dessertböcker och andra frestelser med omslag som formligen dryper av kalorier!
Får det lov att vara en cupcake i bokform, någon?
Jasså inte det.

Nej, jag håller med. För trots att jag gillar både mat och kokböcker finns det en gräns. Så jag får göra som S. Vi vänder oss till andra hyllor när vi söker något matnyttigt att ta till i läsfåtöljen. Och många stora upplevelser vi bokläsare kan ta in återfinns förvisso inte bland det nyskrivna över huvud taget, likgiltigt om pärmen är hård eller mjuk ... 

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym10:41 fm

    Jungstedt är för tråkig. Sten? Har jag kanske också tröttnat på. Men Roslund/Hellström tror jag på. Konstigt ända att vi är så deckar-dominerade!

    SvaraRadera
  2. Veckans tips:
    det finns antikvariat och bra loppis också

    SvaraRadera
  3. *
    Ännu hetare tips:

    B i b l i o t e k , bra skatteåterbäring!

    SvaraRadera
  4. Hannele - absolut, så är det! Men ibland är det underbart att köpa en ny bok, det måste du väl hålla med om!?

    SvaraRadera
  5. Vi kan hitta nya pocket på loppis för en tia, och biblioteket är snabb att skaffa in nyheter. Vi har 500 meter till närmaste bibliotek och nyheterna är låsta för oss som bor på Hisingen :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Hannele här. Mycket större utbud på bibblan, inte bara "det som säljer just nu" utan större chans att hitta riktiga pärlor. Fast i ärlighetens namn väljer jag allt oftare min lektyr efter vad jag har läst om böckerna på nätet eller rotat fram i bibliotekskatalogen OPAC. Och nej, jag har inte samma behov av att äga böcker som jag hade för några år sedan.

    SvaraRadera