fredag, april 27, 2012

Veckans fönster är STÅTLIGT

Det måste vara Stockholms ståtligaste hus, Stadshuset, ritat av Ragnar Östberg och invigt 1923. Genom de höga och lika ståtliga fönstren ser man Riddarfjärden, turisterna flanerar i grönskan och minns att de hört talas om Festernas Fest, när Nobels pristagare hyllas där inne. Då kommer förvisso inte vem som helst in, men resten av året hålls huset öppet för besökare.

Faktum är att Stadshuset är väl värt att gå en guidad tur i - massor med intressanta detaljer får man sig till livs, och bara Gyllene Salen är värd besväret. Äkta guldmosaik på väggarna. Mälardrottningen är ståtlig hon också! I Prinsens galleri finns en hel vägg täckt av prins Eugens al fresco-målning, den som han skrämde staden med att skicka en räkning på. Men det var bara för att understryka att konstnärligt arbete har ett reellt värde. Räkningen rev Eugen i småbitar, inför ögonen på lättade beställare. Sådant får man veta på en rundvandring!

Veckans fönster ska vara just STÅTLIGT - fler att titta på, in i eller ut igenom hittar ni den här vägen.
Och vet ni vad det allra bäst med sådana här ståtliga fönster är? Jo, det är alltid någon annan som tvingas putsa dem!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Jaha, såg att du länkat till mig (via min feed från knuff) så jag smet in här och upptäckte det här ståtliga men okommenterade fönsterfotot.

    Ja, kanske dags att ta en tur i Stockholms stadshus, när jag kommer till huvudstan nästa gång. Har än så länge bara rört mig utanför.

    Ja, så du förstår kanske att du glömt att kommentera så andra hittar hit? ;)

    SvaraRadera
  2. Ser att jag är ganska enahanda när jag skriver så här sent på kvällskvisten. Brukar nog variera inledningen till mina skrivna stycken på ett bättre sätt än i kommentaren jag just skrev. Får skylla på tröttheten. :)

    SvaraRadera
  3. tjusigt, tänk att jag aldrig kollat trädgården....

    SvaraRadera
  4. Ja himmel, det är ståtligt, så det förslår....och håller med, det bästa är att nån annan putsar dom!

    SvaraRadera
  5. Onekligen ett riktigt ståtligt fönster, och visst är Stockholms stadshus ståtligt utan att vara pråligt.

    SvaraRadera
  6. Absolut ståtligt fönster och putsningen överlåter vi till någon annan ;0)

    SvaraRadera
  7. Det är inte bara ett ståtligt hus, utsikten är också minst sagt ståtlig!

    SvaraRadera
  8. Helt klart en perfekt byggnad för ett ståtligt fönster! Utsikten helt OK också!!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt ståtligt är det där...och jag får nog gå turen igen!

    SvaraRadera
  10. Underbart....ja det är så pass ståtligt..och du förmedlar verkligen detta.

    SvaraRadera
  11. Visst är det ståtligt. Och kanske är det så att alla dessa ståtliga, offentligt ägda fönster, ger jobb åt en massa firmor som lever på just fönsterputsning.

    SvaraRadera
  12. Anonym9:34 fm

    har inte heller vistats inne i stadshuset i Stockholm, utan bara rört mig utanför, men visst är det vackert och en vacker utsikt från fönstret.

    SvaraRadera