tisdag, mars 20, 2012

Tisdagstema SNABB

Visst har du också hört uttrycket "snabb som en ekorre"? För det går verkligen undan när sådana små rackare är ute och rör på sig. Själv minns jag söta ekorrar från Barndomslandet och har egentligen bara varma känslor för dem, men jag har senare tvingats inse att andra snarare betraktar dem som råttor, hur gulliga de än kan tyckas vara.

Jag kom till Boston för ett par år sedan och blev helt betagen av ekorrarna i stadens parker - en uppfattning jag alltså fick bakläxa på så småningom. Men jag skulle prompt fotografera dem, skadedjur eller inte. Vilket visade sig vara betydligt lättare sagt än gjort. Till sist fick jag några ganska bra bilder och nöjde mig med det, efter att ha rusat kors och tvärs över höstlöven i jakten på en ekorre som gick att fånga på bild.

Väl hemma igen tog jag upp mina bilder på datorskärmen. Och började gapskratta alldeles för mig själv. För min allra bästa ekorrbild, det var en som naturligtvis måste betraktas som fullständigt misslyckad. Det är den bilden du ser här. Snacka om SNABB! Det är också veckans tisdagstema, som bjuder på vägen till fler (ekorr)snabba fotografer och deras lika snabba bilder.

Copyright Klimakteriehäxan 

PS Jag har skrivit om min Boston-utflykt och publicerat bilden tidigare här, så ni får alltså nöja er med en repris - men en bättre illustration till ordet snabb har jag inte!

15 kommentarer:

  1. Men det var en fin rump-bild du fick! =)
    Jag har också några halva djurbilder... Det är helt klart djuren som är för snabba, vi är inte långsamma, inte!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Näpp, det är inte vi som är långsamma utan de som är snabba som blixten.
    För övrigt är de nog inte mera skadedjur än vilket annat djur som helst. De äter fågelägg, växter, nötter o.dylikt men har förstås anpassat sig till stadsparker och bostadsområden, blivit urbaniserade till en viss del. Men förr åt man ekorre i Sverige, tog vara på deras päls och gjorde mössor och pälskragar av dem.

    Solig hälsning

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bild...passar perfekt till temat... så snabb...
    Ha en trevlig tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja det var en snabb liten rackare! =))

    SvaraRadera
  5. Skön bild du visar.
    Snabba ekorrar är inte lätta att få på bild. Vare sig de finns i Boston eller på närmare plats.
    Rolig tolkning. :-)

    SvaraRadera
  6. Haha det var en snabb en. Snabbare än min. Kul bidrag från dig. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  7. Anonym2:32 em

    Jag tyckte det var lite ´dezavy´ när jag såg bilden. Men så är jag ju en trogen läsarinna också.
    Vår ekorre i Södertälje hette Kurre. Originellt, eller hur?


    Om jag själv kunnat, hade jag illustrerat dagens tema med en blixt :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Snabba de där kurrarna.. jag kan meddela dig att jag aldrig har fått med ens svansen på en ekorre.. Råttor riktigt äckliga skadedjur .. Tvi vale, det var tur du inte fångade en råtta på bild ;)

    SvaraRadera
  9. En illustration av snabbhet blev den ju, den där borstiga svansen.
    Och en rolig bild, jag ler stort medan jag skriver :)

    SvaraRadera
  10. Först såg jag bara "burret" på svansen och inte den lilla baken...tänkte har den grävt ner sig ?!?! Sedan såg jag hur den var på väg bort mot förmodligen godsaker. Jag hade absolut fotograferat ekorrarna...oavsett om de är skadedjur eller ej så är de fina på bild....även bakdelen
    ;-))

    SvaraRadera
  11. Haha, ja det är väl typiskt! Det är inte för inte naturfotograferna ligger och lurar på sina objekt i timmar/dagar/veckor för att få till en bra bild.

    SvaraRadera
  12. Överlistad av den snabba naturen!

    SvaraRadera
  13. Haha, han visar sin bästa sida. Nej, det är inte lätt... men det är inte lätt att vara ekorre heller. Såg en stackare vid Södra station häromdagen och den sprang helt hysterisk fram och tillbaka och visste inte vart den skulle ta vägen. :(

    SvaraRadera