fredag, december 30, 2011

Välgångsönskan

Den 30 december – snön lyser med sin frånvaro, semlorna är på plats i konditoriets fönster, Slussens stora termometer visar envist på plusgrader. Klapparna bytta, reafynden gjorda. Bara att invänta nyårsafton, en dag fylld av förväntningar, förvisso, men också av kval. Blir det en kul kväll? Infinner sig den rätta feststämningen? Möjligen är det en arbetsdag i stort sett lik alla andra. Eller blir det ett firande framför teven, kanske helt utan sällskap?

Oavsett vilket så korsar välgångsönskningarna varandra, i mail, i snigelpost, på telefon, öga mot öga. Happy New Year, Feliz Año Nuevo, Gott Nytt År, Ein Fröhliches Neues Jahr och så vidare i all oändlighet. Ofta framfört som någon sorts mekaniskt påkallad reaktion, den där äkta varma känslan kan vara väldigt svårt att spåra. Men det må så vara – det är säkert uppriktigt menat, oavsett hur väl och innerligt budskapet framförs.

Dock finns det en formulering som jag med tiden får allt svårare för. Det är när folk önskar ”gott slut” – utan tillägg av typen ”på det gamla året” eller så. Va? Önskar dom livet ur en? För all del, den dag det är dags är det naturligtvis bra om det slutar ”gott”. Fast jag vet inte precis vad det betyder ändå.

För mig räcker det bra med att önska alla ett riktigt gott 2012, i förhoppningen om att folk önskar mig det samma.
Det goda slutet tycker jag kan få vänta. Fast med konsumerande av riktigt många semlor, med start redan nu, kan det förvisso snabbas på ...
Hoppas att vi hörs på det nya året!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. jag blundar, traditioner är till för att hållas...

    Gott nytt år 2012!
    Jag har lovat att kramas och kyssas ännu mer

    SvaraRadera
  2. Nu måste jag retroaktivt be en massa mänskor om ursäkt som jag inte ens minns vilka de är: gott slut är ett uttryck som jag aldrig har hört annat än i betydelsen gott slut på det gamla året, så därför har jag alltid tagit för givet att detta är underförstått. Mitt tydliga intryck är också att de flesta uppfattar det så. Men! jag vill gärna bli upplyst om hur det egentligen ligger till för att i framtiden slippa blamera mig. Det är aldrig för sent för bättring! (Fast boten skippar jag nog i just det här fallet.)

    SvaraRadera
  3. Anonym1:53 em

    SEMLOR PÅ PLATS??? NU??? Snacka om tajming! Ligger kräftorna på plats i affärerna nu också?

    Håller med Miss G : att önska gott slut eller gott nytt skiljer bara på en nanosekund - om man är i samma sällskap på samma tidåplats. Annars tror jag att 99,99% av de man önskar ´gott slut´ (utan tillägg) vid andra tillfällen runt årsskiftet förstår precis vad man menar.

    Så: Gott slut och Gott Nytt!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Semlor - direkt efter jul, jodå. Kräftor - i frysdisken året runt, numera.
    Och visst, jag tror att de allra flesta tar "gott slut" för vad det är avsett som: en önskan om en bra final på året. Men när folk säger "gott slut" - och bara det - till folk i 90-årsåldern, då blir det lite jobbigt ... tänk om/när man hamnar där ...

    SvaraRadera
  5. Anonym3:26 em

    Du har tydligen negativ erfarenhet av uttrycket.
    Men när jag nu sänder ett ´gott slut´
    inkluderar jag bara dom som är mellan 0 och 109.
    Vale?

    Stor kram och allt det bästa för framtiden!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  6. k-sprutan: Skönt att fåp lite vatten på den kvarnen

    men

    K-häxan: ... jag ska tänka på din invändning i fortsättningen, den är ju faktiskt inte helt ogrundad.

    Gott gottigottgott på er!

    SvaraRadera
  7. Är det verkligen SANT!? Semlor redan?
    Var såg du dem?
    Jag har också lite svårt för det där uttrycket "gott slut"....även fast jag vet att alla vet vad som menas så låter det egentligen lite märkligt om man inte lägger till det där med "på det gamla året".

    Gott Nytt År!

    // Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Semlorna är från Gunnarssons konditori på Götgatan, en kompis tog bilden och jag lånade den!

    SvaraRadera