onsdag, december 21, 2011

(O)diskutabelt

Världen går odiskutabelt framåt, även om det ibland kan verka lite tveksamt här och där.
Men nya rön gör att vi och andra utvecklas med den där världen.
Det kan gälla stort som smått. Och den här gången tänkte jag rapportera om en revolution i det lilla formatet – kan hända en gammal nyhet för somliga, men omstörtande i mitt kök.

Små hushåll fyller inte sin diskmaskin lika snabbt som stora. Smutsig disk som blir stående riskerar att sprida dålig lukt. Alltså sköljer man av sin tallrik innan den ställs in i maskinen, i väntan på att fler måltider klaras av och fler servisdelar används. Så småningom blir det ändå dags: övervåningen har glas kant i kant, nedre avdelningen är packad med tallrikar och en och annan liten skål eller så.

Sedan är det bara att trycka dit en diskmedelstablett och låta automatiken göra jobbet.
Trodde jag tills alldeles nyligen. Nu vet jag bättre.
Det visar sig att det idoga avsköljandet av matrester från faten inverkar menligt på diskresultatet. Modernt diskmedel är nämligen framtaget för att fungera tillsammans med en viss dos fett.

Detta fick jag förklarat för mig med påföljande råd: häll i en skvätt billig matolja tillsammans med diskmedlet så ska du få se på blanka glas och skinande rent porslin!
Behöver jag påpeka att det var med största tveksamhet som jag lät en slurk rapsolja glida ner i facket för diskmedel? Förvisso har det hänt att jag muttrat över resultatet, över fläckar som överlevt, över en eller annan rand – men ändå ...

Med misstro öppnade jag luckan när programmet gått varvet runt. Och har man sett på maken! Det funkar!
Så numera kommer oljeflaskan fram när maskinen är full. Och vi har blanka glas och skinande rent porslin.
Sannolikt tror du mig inte.
Bara att pröva så får du se. Kanske finner också du resultatet odiskutabelt.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jag ska prova, men får väl vänta in vardagen igen när diskförbrukningen kommer ner på normal 2-personers-nivå.
    Låter spännande och fullt trovärdigt.

    SvaraRadera
  2. åj, och för några år sedan fungerade de miljövänliga diskmedlen för att det var för mycket fett... Man fick byta den där vattennivåmätaren varannat år, för fettet täppte till allt...

    P.S.
    jag har hittat nya fåglar :)

    SvaraRadera
  3. miljövänliga diskmedlen fungerade INTE

    SvaraRadera
  4. It's not the fat, it's the starch...

    SvaraRadera
  5. Låter skumt men eftersom jag tror på dig så ska jag testa.....:-) Rockar fett, kanske man kan säga!

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot att höra om era resultat - själv är jag fortfarande lite fundersam kring detta ...

    SvaraRadera
  7. bosse319:51 fm

    Detta kan visa sig vara årets viktigaste innovation i vårt hushåll.
    (två pers.). Eftersom jag oftast sköter denna oumbärliga maskin ser jag fram mot att plocka fram blänkande fina glas och tallrikar. Tack!

    SvaraRadera