söndag, juli 03, 2011

Tankeväckande tavlor

Mitt i värmeböljan tog jag i går en paus från solstol, hörbok och Mälarens vågor och gick på vernissage. Jim Frykholm, konstnär från Uppsala, öppnade sin utställning ”Too drunk to follow” i Edsvik konsthall (i Sollentuna, norr om Stockholm). Inte mindre än ett 50-tal målningar finns det att titta på – och fundera kring.

För jag tror att det är det Jim helst av allt vill: få den som ser vad han gör att tänka till. Utan tvekan är han en politiskt engagerad människa och målare, och dessutom skicklig. Inte nog med det, ibland är han rolig, så rolig att man fnittrar till under vandringen längs raderna av bilder.

Inte vågar jag mig på att närmare tolka vad han gör. Det skulle naturligtvis aldrig bli ”rätt”, även om var och en som tittar på konst har rätt till sin egen uppfattning. Men Jim ser människor och målar det han ser – fast inte bara det yttre. Pampar och makthavare ger han gärna en klackspark, liksom att han med egen twist gärna parodierar ärkekommersiella budskap.

Hela juli månad finns de tankeväckande tavlor som utgör ”Too drunk to follow” att se. Helt klart är att utställningens namn inte alls syftar på upphovsmannen - han hänger verkligen med!
Om värmen håller i sig (den förkortade mitt besök lite, det måste jag erkänna) kan det vara klokt att ta med badkläder, för konsthallen ligger mycket vackert precis vid vattnet. Fik finns också!
Och du som nu blivit lite nyfiken på vad Jim gör och vill se mer - kolla hans hemsida!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym2:20 em

    Har just kollat hans hemsida. Och fnissat. Det är kul med intelligenta människor som har humor.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Visst är det, Kulsprutan! Och nu vet jag att sålde ett gäng tavlor redan första dagen, dessutom. Så det är fler än du och jag som uppskattar detta - även om vi inte har JF på väggen.

    SvaraRadera
  3. ...att det såldes ... skulle det stå, förstås

    SvaraRadera