onsdag, juni 01, 2011

Il pranzo caprese

Frukt och grönsaker brukar bjuda på rena skönhetsupplevelser, såväl på svenska torg som på utländska marknader. Lådorna med rött, grönt och gult i olika toner läggs ofta upp med estetiska baktankar – det ser åtminstone så ut när man står där inför rutmönstret fyllt av färska frestelser.

Marknaden vid det lilla busstorget i Anacapri blev därför något av en besvikelse. Under några hektiska förmiddagstimmar hålls den öppen, tre av veckans dagar, och det är där både hemmafruar och de lokala restaurangerna fyller sina skåp och skafferier. Så även vi besökare, när vi väl lärt oss hitta dit. Men den där ögonfröjden är ersatt av effektivitetens rationella hantering: trälådorna slängs åt sidan allt eftersom de töms, plastbackarna flyger, den avskalade blasten hamnar i skräpiga högar.

Fast egentligen gör det kanske inte så mycket. Inte när man sitter där framför sin lunch som bara dräller av vitaminer och fantastiska smakämnen. Jag köper något jag inte vet vad det är men vill prova, jag plockar några gigantiska tomater, nyskördade apelsiner med bladen kvar vid fästet. Jordgubbarna från Neapeltrakten smakar ljuvligt, melonen är mogen trots att jag inte tror det – frågar en dam som råder mig att låta den vänta någon dag innan jag sätter kniven i den. Försäljaren hör det och protesterar: Inte alls, det är bara att äta! Han har rätt.

Nästa utflykt till torget väljer jag aprikoser, persikor, päron, äpplen, sallad, plommontomater. Men squashblommorna, vackert klargula om de tillåts slå ut, står jag över. De lär annars vara en lokal delikatess, fyllda och/eller friterade. Inget jag ens drömmer om att ge mig på! Det räcker så bra att matlagningen består av att skära, ta bort kärnor och sedan bara sätta tänderna i lunchen här på Capri, il pranzo caprese.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. På torget på Hisingen finns också ganska mycket gosaker

    (Vet du att jag skrev på på protstlistorna för 40 år sedan när almarna i Kungsträdgården skulle sågas ner, så gammal är man :)

    SvaraRadera
  2. Anonym12:32 em

    Urläckert foto på frukttallriken.
    Hälsa Pepino om ni ses igen!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker bild! och är det inte lite ost med där också i hörnet...mums!

    SvaraRadera
  4. Underbart! Men nu spekulerar man om att det är kosten som är orsak till att flest fall av e-hec drabbar medelålders kvinnor.
    Du blir det du äter...

    SvaraRadera
  5. Hannele - självklart har vi också goda frukter tillgängliga! Och en hel del almar också ... :-D
    Kulsprutan - jag hälsar på Pepino varje dag. Nu har både jasmin och liljor slagit ut!
    Susjos - visst, lite ost också! Aldrig fel!
    Gunilla - nog blir jag vad jag äter alltid, dvs större. Hoppas dock slippa ehec, det verkar inte trevligt alls.

    SvaraRadera