söndag, juni 05, 2011

En alldeles naturlig borste

Ni vet hur det kan vara ibland när man gett sig utomlands och ska ha självhushåll. Man saknar ett och annat, endera går det inte att få tag i eller så känns det som gruvligt onödiga utgifter att köpa fler. Jag tänker på saker som osthyvel, wettexduk, pepparkvarn.
Och så den svenska diskborsten.

För den som glömt att inkludera just den i packningen finns det en vanligt förekommande växt här på Capri som kan upplevas som en ren provokation. Ett naturens eget köksredskap.
Den har det lite krångliga men högst begripliga namnet Kalifornisk flaskborst-buske, (Callistemon) men den lär ha sina rötter (nåja, ursprung i alla fall) i Australien.

Nej, jag har inte och tänker inte prova hur den eventuellt fungerar i kombination med vatten och diskmedel. Men håll med om att den är anslående!
Kanske kan minnesbilden av den glatt röda blomman tjäna som en påminnelse nästa gång: nu ska vi inte glömma diskborste!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Flaskborste-buskar är fina, sett på mina resor, men såg förra sommaren att man kunde köpa på Hisingen också, inte helt vinterhärdig.

    SvaraRadera
  2. Nu börjar de vara utblommade här, ser mer ut som avgnagda majskolvar!

    SvaraRadera
  3. Åååh, en sån såg jag i Buenos Aires... mitt i gatan. Kul att få veta vad det är!

    SvaraRadera