onsdag, maj 18, 2011

Sunkigt glädjeämne

När jag lyssnar på radio är det så gott som alltid P1 som står på, hemma, i bilen, i mobilen. Men i söndags kom jag mitt in i ett program som låg över min koncentrationsnivå där jag satt bakom ratten. Alltså knappade jag runt och hamnade i stället i P3 – och gjorde ett fynd!

Fyndet heter P3 Sunk och är ett musikaliskt humorprogram. Och det låter sig svårligen stängas av när man bjuds på låtar som ”Jag vill ha stekt gök med lök” med Thore Skogman eller en ny text till Beatles ”When I´m 64” som går: ”Jag är rätt bra på proppar och rör” – en tonsatt kontaktannons för en händig karl som vill framhäva sin användbarhet i inte bara romantiska utan också praktiska sammanhang?

Programledaren Kalle Lind säger, lite ursäktande, att urvalet egentligen består av sådant som aldrig borde ha fått spelas in. Det kan man ju bilda sin egen uppfattning om! En del av de artister som grävts fram är okända förmågor, men tänk att Brita Borg besjungit Jan-Öjvind Swahn! Att svenskcountryhjälten Alf Robertson undrat ”Vem ska ge mina grisar mat?” Att Stellan Skarsgård (som väl inte sjöng särskilt bra i Mamma Mia heller) gjort något som verkar vara en smäktande hyllning till en hjärtevän: "Ler mot dig"!

Låtlistan är en enda lång frestelse. Eller vad sägs om ”Medelålders män” med den som en gång utsågs till Sveriges sexigaste karl, Sven Wollter? Och visst minns vi diskusbjässen Ricky Bruch – han finns på skiva med ”Mig fångar ingen brud”, vilket måste vara en ren lögn, för jag minns bestämt att han figurerat som gift.
Kalle Lind säger att han ”spelar musik man inte vågade hoppas existerar”.
Jag kan bara tacka och ta emot, och blir gladare på köpet!

Programmet sänds i fyra delar och för den som i likhet med mig missat det hittills finns de naturligtvis på nätet. De två sista programmen är ännu inte sända.
Stekt gök med lök, förresten, är inte det en matidé att nappa på för någon krögare som vill skapa en egen nisch i restaurangvärlden?

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Ska genast kolla upp!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:31 em

    Hälsningar från Kulsprutan! :o)

    P.S. Radioprogrammet låter trevligt!D.S.

    SvaraRadera
  3. kanske skulle man ge ut en skiva..

    SvaraRadera
  4. Har du något svar till mig? Läs min historia...
    /Äggmadame

    SvaraRadera