torsdag, april 21, 2011

What a difference a day makes

Klockan kvart i åtta i morse syntes ingenting. Jag kollade noga.
Men så, bara en enda arbetsdag senare (drygt åtta timmar i fönsterlöst rum …) har det årliga, vårliga Miraklet i Kungsan inträffat: de japanska körsbärsträdens blommor har börjat slå ut.

Hela Kungsträdgården sjuder av liv. Det är folk som fikar vid uteborden, det är tjejer som blundande vänder näsan mot eftermiddagssolen, det är bin som surrar, det är mammor som hastar fram med sina matkassar, det är coola killar som tar en öl, det är en och annan duva som letar efter smakliga smulor, det är föräldralediga barnvagnsförare som passar på att ta en glass medan bebisen sover, det är gamlingar vars rollatorer verkar rulla lite lättare än annars.

Och snart, alldeles snart, kan alla njuta av den rosa blomsterprakten i full ståt, den som lägger sig som ett ljuvligt moln över halva parken. Körsbärsblommefestivalen kommer att äga rum innan påsken är slut, tro mig – och missa den inte!
Inom mig hör jag en gammal evergreen som bl a Aretha Franklin gjort odödlig:
”What a difference a day makes – 24 little hours ...”.
Ja tänk ändå vilken skillnad en enda dag kan göra. Det behövdes inte ens alla 24 timmarna, det räckte med åtta!

Så här ser det ut FÖRE! Och om du vill se blommorna i större format är det bara att dubbelklicka på bilden förstås!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Åh HJÄLP vad fort det gått! Vi var där i tisdags och igår gick jag förbi och jag kollade också noga....

    Nu gäller det att inte missa det hela som sagt. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det gäller minsann att hänga med i svängarna!!! Du förstår att jag var tvungen att hoppa av bussen, eller hur?!

    SvaraRadera
  3. Makalöst vackert! Det går fort i värmen nu.

    SvaraRadera
  4. Det kallas norrländsk vår ...
    Den räknas mer i timmar än i veckor.

    SvaraRadera
  5. Oj, då måste jag ta mig dit och kolla. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Det där skulle jag vilja se... Det finns en nyanlagd körsbärslund på en av kyrkogårdarna och när jag skrev om den gick jag förbi varje dag (jobbade intill) med kameran - men just den våren tog de ganska unga träden igen sig, så det blev ingen bra bild.

    SvaraRadera
  7. Alltså... till församlingsbladet - såg en fin framsida i andanom.

    SvaraRadera
  8. Anonym1:27 em

    Underbara bilder. Njut! För Povels ´underbart är kort´ gäller just dessa blommor tyvärr.

    Apropå ´fönsterlös arbetsdag´ påminde du mej om när jag under studieåren var lördagsflicka på NK och alltid förvånades - efter arbetsdag - att det ö h t fanns VÄDER utanför.

    Glad Påsk!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  9. Jag var också där i tisdags och tittade. Attan i mattan att det var så nära tills blommorna skulle slå ut.

    SvaraRadera