fredag, april 29, 2011

Hattparad

Det har sagts att så många som två miljarder människor kan ha följt det kungliga bröllopet i London i dag.
Jag har också tittat men bara stundtals. Först lade arbetet hinder i vägen, och vid lunchtid ställdes jag inför ett oerhört svårt val: gå på gympa – eller sitta kvar och titta på bröllopsgästernas intågande i Westminster Abbey?

I min värld är det nämligen just i starten tillställningar av den här typen är mest intressanta. Det är då hattarna kommer. Själv är jag inte någon hattmänniska, men anser definitivt att det är en huvudbonad som kan klä andra. Vilket inte hindrar att jag tycker att underhållningsvärdet är märkvärdigt högt när damerna, unga som gamla, kommer gående i sina kreationer som säkert kostat modisterna många och långa stunders idéverksamhet, med högst varierande resultat.

Britterna måste väl ha någon sorts världsrekord i grenen ”mest hysteriska hatten”? Jag har mer än en gång fastnat på hattavdelningen på finvaruhusen i London, tittat på skapelserna och fnittrat olydigt. En blick på prislappen får fnittret att övergå i ren och skär fasa. Tusentals kronor för en liten rund plättbakelse med en pinne, som petar rent livsfarligt rakt ut och hotar omgivningens ögon?! Kvarnhjul som förvisso i rätt vinkel kan skydda mot insyn, men som också kan avstänga närstående från all synkontakt med evenemanget?

Nu har jag bara sett en bråkdel av dagens hattparad, men jag är helt övertygad om att jag vet vilken som tar priset. Skapelsen, en korsning mellan en spettekaka och en spegelram i rokoko, fastsatt på en plätt som mirakulöst nog hängde i pannan på en av brudgummens kusiner, prinsessan Beatrice.
Varför jag inte såg alla de andra?
Jag gick på gympa.

Copyright Klimakteriehäxan

Bilden på Beatrices fantastiska huvudsak och fler hattar ser du i den här bildserien på svt.se.

6 kommentarer:

  1. Gympa är bättre!
    Kungliga bröllop lämnar mig oberörd. Gympa sätter i kroppen i rörelse och gör så att jag känner mig levande!

    SvaraRadera
  2. Jag såg många intressanta hattar, många supersnygga, några var lite för stora - men ingen så knäpp som den här pannrosetten.

    Ingen gång såg jag Victoria och Daniel - och ingen info om vilka som bar de olika skapelserna. Det var trist.

    Körsången - speciellt den nya av Rutter - rörde mig till tårar.

    SvaraRadera
  3. Ja visst var det väl Rutter? Jag lyckades inte få reda på det men det LÄT ju Rutter så det slog gnistor!

    SvaraRadera
  4. jag är svag för både skor och hattar...

    SvaraRadera
  5. Ja, jag förfasades också över prinsessan Beatrice´s hatt. Hennes systers var inte mycket bättre...Men Victoria Beckham kunde bära upp sin skapelse, även om jag inte tycker att det var en hatt ;-)
    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera
  6. Bruno - du förstår att jag är stolt över mitt val!!!
    Bloggblad - Vickan fick man bara se på stillbild, tror jag!
    Cecilia - Körsången var mäktig förvisso. Fast en liten Elton John-låt skulle ha piggat upp tillställningen ...
    Hannele - då fick du kanske ditt lystmäte?!
    Lotta - när jag såg Posh´ hatt tänkte jag "jättestor chokladbit typ Center eller Rollo"!

    SvaraRadera